Op 23 december maakte Vlaams minister-president Kris Peeters in de Darwinzaal van de Antwerpse zoo bekend welk architectenbureau de Elisabethzaal zal renoveren en moderniseren. Het werd Simpson Architects-Kirkegaard Associates, dat een ontwerp toonde van een warme en intieme concertzaal.

Verouderde Elisabethzaal

De Elisabethzaal was al een tijdje aan vernieuwing toe. Het interieur en de techniek waren verouderd, de logistieke toegankelijkheid was achterhaald en de akoestiek kon beter. Bovendien pleitte de Filharmonie voor een eigen zaal, waar ze zowel konden repeteren als concerteren, en hun bureau kunnen vestigen.

Het winnende ontwerp

Met de steun van de Vlaamse regering kunnen de plannen nu gerealiseerd worden. Uit de 65 inzendingen koos de jury van de Vlaams Bouwmeester het ontwerp van Kierkegaard, die zelf zei een juweel te willen creëren midden in de stad. Dit wil hij doen door veel warme en gouden tinten te gebruiken. Opvallend in het ontwerp is de glazen promenade die de concertzaal verbindt met de inkomhal, en veel daglicht binnenlaat.

Stadsvernieuwing

Door de inkom een open en erg ruim aandoend karakter te geven, voldoet de ruimte aan de verwachtingen van de opdrachtgevers om een verbinding te maken tussen de Elisabethzaal en het Astridplein. Men hoopt en verwacht dan ook dat deze renovatie een belangrijke bijdrage zal leveren aan de stadsvernieuwing. De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde brengt voor dit project haar volledige bestaande infrastructuur in, inclusief specifiek voor dit project verworven panden in de Carnotstraat.

Hoge verwachtingen

Kris Peeters riep de toekomstige Elisabethzaal reeds uit als “een concertzaal die door iedereen maximaal gesmaakt zal worden, een uiting van ons technologisch kunnen en onze culturele, economische en toeristische aantrekkingskracht, die een heropleving zal betekenen voor de lokale en regionale economie.”

Akoestiek

Zelfs voor een wereldautoriteit op het vlak van akoestiek zoals Kierkegaard, was het geen eenvoudige opdracht om voor deze zaal de beste omstandigheden te creëren voor een klassiek orkest zoals de Filharmonie. “Wat eerst onmogelijk leek, werd toch mogelijk omdat dit een uitdaging betekende voor onze creativiteit,” zegt hij.

Programma-uitbreiding

De Elisabethzaal wordt dus een ideale omgeving voor klassieke muziek, maar daarnaast wil de programmaraad ook kwaliteitsvolle rock, pop, wereldmuziek en jeugdvoorstellingen op het podium brengen. Maar daarop is het nog een tijdje wachten. Eind 2012 opent de vernieuwde Elisabethzaal haar deuren voor het publiek.

© 2009 – StampMedia - Marijke Lambrechts


Dit artikel werd gepubliceerd door Showbizzkanaal op 28/12/2009