(Xioskrant) De eerste namen voor de Belgische festivalzomer 2012 worden stilaan bekendgemaakt. De ticketverkoop kan weer uit de startblokken schieten. Maar steeds meer jonge festivalgangers zoeken verdere oorden op om hun festivalervaring van de zomer te beleven.

Het Szigetfestival in de Hongaarse hoofdstad Boedapest is allicht het bekendste muziekevenement in de Oost-Europese regio. Het grootste muziekfestival van Europa trekt jaarlijks meer dan 370.000 bezoekers vanuit heel de wereld.

Het Obudai-eiland (Sziget is Hongaars voor eiland) wordt ook dit jaar voor de dertiende keer overspoeld met muzikale acts van verschillende genres. In Nederland kennen ze dit muzikale festijn dat ieder jaar een week in augustus plaatsvindt, al langer. In België dringt het concept ook beetje bij beetje door.

Goedkoop

Katleen Fuchs van touroperator Globevents verklaart het succes: "Jongeren merken dat zeven dagen Sziget goedkoper is dan bijvoorbeeld enkele dagen Rock Werchter. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Festivals in België zijn nu eenmaal enorm duur. Het is betaalbaarder om naar Oost-Europa te trekken."

Marijke Evens, studente aan de VUB is vorig jaar naar het festival in de Hongaarse hoofdstad afgezakt. "We waren uitgekeken op de Belgische festivals. Pukkelpop is heel erg tof, maar zo vlakbij en dus totaal niet exotisch (lacht). Ook de combinatie van festival en vakantie is aantrekkelijk."

Promotie

De bal ligt in het kamp van de festivalganger: keuze genoeg. Er zijn verschillende evenementen waar je naartoe kan. Het Exitfestival is in 2000 gegroeid uit een protest tegen toenmalig Servisch president Milosevic. Twaalf jaar later is het festival in Novi Sad, nabij Belgrado, uitgeroepen tot het Beste Europese festival.

Deze festivals liggen niet bepaald in de buurt, hoe weten de festivalgangers dan van het bestaan af? "De promotie gebeurt vooral via het internet. Ook via de sociale media kan het nieuws zich snel verspreiden", legt Fuchs van Globevents uit. Een andere methode die wordt benut, is de jongeren zelf aan te spreken. Zo zoekt de organisatie van het Exitfestival promotors die in ruil voor een vrijkaart de boodschap verspreiden door middel van flyers en posters.

© 2012 – Xioskrant – Inge Martens


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 26/01/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/01/2012