De fashion-industrie flirt met de grens tussen mannen- en vrouwenkledij. De unisex trend was hot tijdens de afgelopen Fashion weeks. Androgyne modellen zweefden over de catwalks van bekende designers als Saint Laurent, Prada en Gucci. Ook the ‘man dress’ maakte haar intrede. De Spaanse modeketen Zara gaat nu nog een stapje verder en lanceert een volledige ‘Ungendered’- collectie.

Heerlijk toch om jezelf in een paar jeans te wurmen. Vrouwen die broeken dragen, dat is meer dan normaal. Wanneer je een man daarentegen in een jurk ziet paraderen, zorgt dat al vaker voor vreemde blikken. Maar misschien niet voor lang meer. Het modelandschap strijdt voor gender bender.

 

He + she = me

Op 4 maart lanceerde de Spaanse kledingketen haar eerste genderneutrale kledinglijn, een collectie die niet toegewezen wordt aan een geslacht. De gloednieuwe lijn telt zestien items met onder meer sweatshirts, T-shirts en hoodies in neutrale tinten.

Waarom is gender neutraal het nieuwe normaal? Ellen Anthoni, trendwatcher bij Trendwolves legt uit: “Gender neutral is een hot topic in de popcultuur. Celebraties als Miley Cyrus, Jaden Smith en Ruby Rose maakten de voorbije jaren bekend dat ze “gender fluid” zijn. Zo vertelde Miley aan TIME dat ze het niet het label van jongen of meisje heeft. Jongeren proberen los te komen van de categorisering die hen door vorige generaties werd opgelegd. Fashion designer spelen in op het gender-issue, omdat het nu een mainstream topic is.”

 

No basic bitch

Toch stelt Ellen zich de vraag of de ungendered- collectie van Zara taboedoorbrekend of een gemiste kans is. “Het nieuws werd enorm enthousiast onthaald, maar eens de collectie in de winkels lag, kwam er heel wat kritiek op. Hoewel het een uitzonderlijk progressieve campagne is voor een keten als Zara, zijn de meeste stukken uit de collectie typische ‘menswear’ die ook vaak door vrouwen worden gedragen. Gender neutrale mode betekent niet de meest basic items ontwerpen, maar zoeken naar stuks die fashionable zijn voor beide geslachten.”

“Zara moet als trendzetter blijven innoveren en meegaan in een wereld van voortdurende evolutie, maar hier hebben ze een kans laten liggen. Toch is het belangrijk dat modegiganten als Zara meedoen, hopelijk merken we binnenkort veranderingen in het straatbeeld.”

 

Gender as a style

Frederik Beelen (21) is student journalistiek aan de Thomas More hogeschool in Mechelen. Waar hij absoluut niet tegen kan? Mensen die zich laten leiden door hun vooroordelen en Donald Trump. Ooit hoopt hij de mode-industrie te veroveren als stylist. Hij deinst niet terug voor een likje nagellak, hijst zichzelf al eens graag in een rokje en met zijn geblondeerde coupe kan hij de wereld aan.

Maar vanwaar komt die interesse om te shoppen op de vrouwenafdeling? Frederik verklaart: “Ik zie mezelf graag in bepaalde “vrouwelijke” kledingstukken die door marketing en sociale normen op de vrouwenafdeling liggen. Dus na een tijd dacht ik: waarom niet? Ik wil gewoon outfits dragen waar ik me goed en mooi in voel. Ik vind de verdeling tussen een collectie voor ‘de man’ en ‘de vrouw’ gewoon vermoeiend.”

Volgens Frederik is gender iets dat zich op een schaal bevindt tussen wat de maatschappij ziet als 100 procent man en 100 procent vrouw. “Ik geloof ook dat gender iets fluïde kan zijn. Hiermee wil ik zeggen dat je interesses en je gevoel op het ene moment meer naar de mannelijke kant kan neigen en op het andere moment meer naar de vrouwelijke kant. Tomboys vind ik een mooi voorbeeld hiervan”, vertelt hij.

© Frederik Beelen

De modewereld strijdt voor gender bender. Een positief gegeven. Toch zal je hem niet zien shoppen uit de genderloze collectie van Zara.Uit de genderloze collecties die ik tot nu toe gezien heb, zou ik enkel iets kopen als ik een pyjama nodig heb. Als genderloos gelijk moet staan aan grijze of beige tinten en joggingbroeken, dan hoeft dat niet voor mij. Ik draag liever de mix van vrouwen- en mannenkleding. Het hele concept van genderspecifieke marketing vind ik in deze tijd meer en meer overbodig. Al ben ik me er wel van bewust dat weinig mensen deze mening delen,” aldus Frederik.

Of we een stap in de goede richting zetten, daar heeft de gedurfde fashionista nog geen idee van: “Als er nog jongens of meisjes zijn die graag eens iets anders willen proberen, dan is dit nu wel het moment. In november zijn de presidentsverkiezingen in Amerika en als Trump wint, denk ik niet dat Wereld Oorlog 3 nog lang op zich zal laten wachten.”

Thumbs up voor de gender-free initiatieven van de fashion-industrie! En wie weet spot je binnenkort steeds meer mannen in rok op de Meir.

© 2016 – StampMedia – Gioia Arduini


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/08/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 26/08/2016