Celien Hermans © Amelie Van Oosterwyck

Je plaatselijk festival of lokale kermis zou er binnenkort helemaal anders kunnen uitzien. Kleine verenigingen hebben het steeds moeilijker om bekende artiesten te boeken. “Sinds corona kunnen we de meeste artiesten niet meer betalen.”

In 2019 was Gene Thomas de blikvanger van Lozenhoek Kermis, vorig jaar speelde Sam Gooris er. Dit jaar moest het Keerbergse evenement het op zijn editie in mei met minder bekende namen stellen omdat artiesten steeds duurder worden om te boeken.

Maar wat betekent deze prijsstijging van artiesten voor bezoekers? “Het enige waarop je kan besparen is de artiest, omdat je je materiaal en je drank allemaal nodig hebt”, vertelt Nicole Verelst van voetbalclub KNVLH Keerbergen, organisator van Lozenhoek Kermis. “We willen de prijzen voor de mensen zo laag mogelijk houden. We kiezen hierdoor voor minder bekende artiesten, maar wel aan goedkopere prijzen.”

Meer en meer dj’s

Al heeft een minder bekende artiest soms dan ook weer zijn voordelen. “Je hebt sommige artiesten die wel wat fans bij hebben, maar die die hard fans drinken dan weer niet zoveel. Die betalen in het beste geval hun inkom en zetten zich dan op de eerste rij aan het podium”, zegt Nicole Verelst. Door de hogere inkomsten van consumpties kunnen ze hun inkomprijzen laag houden.

“We beginnen meer en meer over te schakelen op dj’s” – Nicole Verelst (organisator Lozenhoek Kermis)

Vorig jaar stond Sam Gooris hier op het podium, dit jaar moeten Celien Hermans, de dochter van Margriet Hermans, en Sammy Moore voor sfeer zorgen. “We kiezen er nu voor om één of twee artiesten naar ons bal te laten komen, om toch wat nieuw volk te lokken. Maar we beginnen meer en meer over te schakelen op dj’s. Nu hebben we een dj die bijna de hele avond speelt, buiten de twee uren dat er een artiest op het podium staat. Dat hadden we vorige jaren niet of in mindere mate”, stelt de organisatie van Lozenhoek Kermis vast.

De oude garde

Toch is er voor de organisatoren van festivals of kermissen nog een lichtpuntje, namelijk de jongere generatie die eraan komt. Hierdoor krijgt de ‘oude generatie’ minder boekingen binnen en verlagen ze hun prijzen. “Oudere artiesten gaan meer aan bod komen, omdat ze dus ook goedkoper worden.”

Dit is een goede zaak voor verschillende kleine verenigingen, maar de vraag is of dit iets zal veranderen aan de doelgroep van evenementen. Kent de jeugd deze oudere generatie nog wel? “We hebben het nu geprobeerd met Celien Hermans, een jonge artieste die volop aan het opkomen is en dat was top, zowel voor jong als voor oud. Maar dat haar mama Margriet Hermans is, zal misschien ook een rol gespeeld hebben bij het oudere publiek.”

vorige volgende