© Dries Basraoui

Sinds september hebben de leerlingen van het zesde jaar van de richting Taal en Communicatie van het Sint-Ursula-instituut (SUI) de handen vol met de organisatie van de tweejaarlijkse oud-leerlingenavond. Op 28 november was de grote dag: meer dan tweehonderd oude bekenden kwamen terug naar de schoolbanken voor het grootse schoolevenement. Dat het instituut dit jaar 125 jaar bestaat, maakte deze editie extra speciaal.

Binnen de richting Taal en Communicatie wordt er veel belang gehecht aan het opbouwen van ervaring. Zo leren de leerlingen doorheen hun opleiding verschillende zaken: kleinschalige/fictieve evenementen organiseren, communicatieve taken op zich nemen, persberichten schrijven en nog een heleboel andere taken die de leerling een echte, professionele organisator maakt. De leerstof en ervaring die de studenten tijdens hun opleiding meekrijgen, wordt dan in hun zesde jaar omgevormd tot het organiseren van een echt evenement.

Wegens de populariteit van de richting zijn er dit jaar uitzonderlijk twee klassen: 6TC1 en 6TC2. Voor de leerlingen van 6TC1 betekende dit dat ze genoeg helpers konden inschakelen op de oud-leerlingenavond die door hen wordt georganiseerd. Ook de leerlingen van 6TC2 zullen een evenement uitwerken. Zij beginnen direct na de kerstvakantie aan het organiseren van een geurbelevingsbeurs.

De ervaring van het organiseren is ook volgens leerling Roos Pirotte (17) heel belangrijk, zelfs wanneer een leerling niet verder gaat in de evenementsector. “Het organiseren van de oud-leerlingenavond was echt een heel fijne, leerrijke ervaring. Ik ben niet zeker of ik verder ga in de evenementensector, maar zelfs dan kunnen de vaardigheden die we leren tijdens de lessen Public Relations nog handig zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan het organiseren van een familiefeest, trouw of andere gelegenheden.”

“Ik heb doorheen de organisatie mijn klasgenoten nog beter leren kennen. Het viel me op dat sommige klasgenoten meer volgers waren en andere eerder leiders”, vertelt Corneel Koninckx (17) uit 6TC1. “Met de hele klas werkten we aan één project en ondersteunden we elkaar waar nodig. Dat sterke vertrouwen creëert enkel meer verbondenheid in onze klasgroep.”

vorige