Nieuws brengen op maat van middelbare scholieren: dat is waar Louise Hoedt zich elke dag voor inzet als het vaste gezicht van nws.nws.nws., het jongerenplatform van VRT NWS. Maar wat maakt nieuws voor een jong publiek anders? Wat zijn de uitdagingen? Hoe ziet de toekomst van journalistiek eruit in een wereld die razendsnel verandert?

Je bent het vaste gezicht van nws.nws.nws., het jongerenplatform van VRT NWS. Hoe zorgen jullie ervoor dat jongeren jullie platform vinden?

Louise Hoedt: “Door te doen wat we moeten doen: nieuws brengen op maat van middelbare scholieren. Dat verwachten ze ook van ons. Het zou raar zijn, mochten we plots iets anders beginnen doen. Je creëert op de duur een soort verwachtingspatroon en jongeren weten waarvoor ze bij ons terechtkunnen.”

“We proberen ook via community building jongeren te betrekken. We gaan iedere week langs op scholen en we delen sokken en totebags uit. We vragen ook vaak aan jongeren om foto’s in te sturen, bijvoorbeeld als het voor de eerste keer sneeuwt. We proberen dus een wisselwerking te creëren waarin ze een deel worden van ons kanaal.”

Er wordt dus echt veel ingezet op interactie.

“Ja, inderdaad. Vanaf het begin had en heeft nws.nws.nws. twee basisprincipes: duiding en community building. Bij politiek nieuws kun je er niet altijd voor zorgen dat je iets doet met community building. Maar we hebben toch een roadtrip gedaan tijdens de gemeenteraadsverkiezingen waarbij we elke dag zijn langs geweest in een andere provincie. We hebben toen zowel jongeren geïnterviewd over hun woonplaats, maar ook onze merch verstopt. Soms is het ook een beetje out of the box denken over hoe je nieuws tot bij hen kunt brengen.”

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het toegankelijk maken van nieuws voor jongeren?

“Iets simpel uitleggen en hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden. Binnen VRT NWS hebben we veel experts, denk maar aan Ivan De Vadder. We vragen vaak hulp aan die experts. Sommigen geven aan dat ze het moeilijk vinden om een ingewikkeld nieuwsverhaal te brengen voor tieners en om tot de basis te komen. Voor ons is dat dagelijkse kost. Mocht ik tijdens mijn studies kunnen samenvatten zoals ik dat nu doe, dan had ik betere punten gehaald.” (lacht)

“Beeldspraak gaan wij ook nooit gebruiken. Nochtans doen veel journalisten dat graag, want dat klinkt wat chiquer en geleerder, maar een tiener gaat dat vaak heel letterlijk opvatten” – Louise Hoedt (journalist nws.nws.nws.)

“Als je begint bij Karrewiet of nws.nws.nws. bijvoorbeeld, dan leer je wel hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Beeldspraak gaan wij ook nooit gebruiken. Nochtans doen veel journalisten dat graag, want dat klinkt wat chiquer en geleerder, maar een tiener gaat dat vaak heel letterlijk opvatten.”

“Als laatste is het belangrijk niet alleen óver hen, maar vooral mét hen te spreken. Als ik vraag aan jongeren om een filmpje door te sturen, zeg ik altijd: ‘Babbel gewoon zoals je met je vriendin zou facetimen’. Je moet altijd in je achterhoofd houden: ‘Iemand die er niks van kent, begrijpt die dat nu, ja of nee?’”

Vond je het leuker om voor een ouder publiek te schrijven of vind je wat je nu doet interessanter?

“Ik vind dit interessanter. Ik heb ook maar kort op de online redactie gewerkt bij VRT NWS, dus ik kan dat niet vergelijken. Ik vind het superfijn om voor jongeren te werken, vooral omdat het een moeilijke doelgroep is. Het is de doelgroep die constant verandert van platform, van ideeën of van meningen.”

“We mogen Het Journaal niet als de heilige graal blijven zien. Dat zie je nu zelfs ook bij twintigers en dertigers. Die kijken niet meer gewoon lineair naar tv, maar die gaan op VRT MAX of Youtube dingen bekijken” – Louise Hoedt (journalist nws.nws.nws.)

“Tijdens de eerste jaren bij nws.nws.nws. had je die klimaatjongeren die volop gingen protesteren in Brussel en daarvoor school skipten. Nu heb je dat totaal niet meer, dus dat verandert supersnel. We vinden het daarom belangrijk om onze doelgroep door en door te kennen, maar dat wil wel zeggen dat we constant met hen moeten praten.”

“Er is geen gouden formule. Bijna ieder jaar denken we opnieuw of dit nog is wat we moeten doen. Je moet jezelf eigenlijk constant in vraag stellen, maar dat vind ik er net interessant aan, omdat je jezelf altijd blijft uitdagen.”

Uit een recent onderzoek blijkt dat 68 procent van de Vlaamse jongeren het nieuws volgt via sociale media. Denk je dat het problematisch zou zijn als jongeren énkel via sociale media nieuws zouden ontvangen?

“Ik zou dat niet als problematisch omschrijven. Ik redeneer zo: het is beter dat die 68 procent iets ziet van nieuws dan dat ze helemaal niks zien. Natuurlijk hoop je om bij de jongeren die je volgen op sociale media een soort van interesse op te wekken, zodat ze een keer naar Het Journaal kijken of naar een ander duidingsprogramma.”

“Vind ik het problematisch dat er alleen naar sociale media gekeken wordt? Neen. Ik denk dat dat duidelijk toont hoe alles rondom ons verandert. We mogen Het Journaal niet als de heilige graal blijven zien. Dat zie je nu zelfs ook bij twintigers en dertigers. Die kijken niet meer gewoon lineair naar tv, maar die gaan op VRT MAX of Youtube dingen bekijken. De gebruiker beslist hoe die nieuws gaat consumeren en wij moeten volgen.”

Een ander resultaat toont aan dat 56 procent van de jongeren het nieuws in zekere mate mijdt en zeven procent dat zelfs vaak doet. Hoe denk je dat dit komt?

“In veel nieuwsitems is het vaak kommer en kwel en zeker de laatste jaren lijkt alles plots heel dichtbij te komen. Denk maar aan de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Veel jongeren hebben oprecht schrik. Dus ze gaan het nieuws gewoon beginnen vermijden, ik snap dat volledig.”

“We proberen altijd om een balans te vinden in onze posts bij nws.nws.nws. Er zullen ook altijd posts tussen zitten die tof zijn of die humor hebben of hoopgevend zijn. We willen niet dat jongeren ’s avonds in hun bed kruipen en het gevoel hebben dat de wereld om zeep is. Maar er zijn veel mensen die dat gevoel wel hebben, niet alleen jongeren, ook ouderen. Zij gaan meer en meer beginnen afhaken en het is aan ons om daar rekening mee te houden in ons nieuwsaanbod.”

vorige