Telecomoperator Mobile Vikings is een samenwerking aangegaan met TwitSpark, het bedrijf van de jonge Davy Kestens dat gevestigd is in San Francisco. Met deze samenwerking kiest de mobiele internetprovider ervoor om resoluut in te zetten op haar klantendienst via sociale media.

Trend uit de States

“In 2013 zal customer service via sociale media dagelijkse kost worden”, vertelt Kestens. “Het is fantastisch om innovatieve bedrijven als Mobile Vikings het voortouw te zien nemen in die beweging. Zo werkt het aan een nog snellere en vlottere customer service.” Kestens had het al voorspeld in onder andere Reyers Laat en Z-Talk. De klantendienst die werkt via sociale media is aan een opmars bezig. Na anderhalf à twee jaar in de States, begint de bal nu ook in Europa te rollen. Bedrijven zoals Mobile Vikings en Electrabel, dat ook voor TwitSpark gekozen heeft, zorgen ervoor dat die bal alleen maar sneller gaat rollen.

Wereldprimeur

Toch is Mobile Vikings ’s werelds eerste telecomoperator die met TwitSpark inzet op haar klantendienst via sociale media. En dat is niet zomaar. “We hebben heel wat tools geanalyseerd, maar TwitSpark had duidelijk onze voorkeur. Zowel Mobile Vikings als TwitSpark leggen de nadruk op customer service. Deze gelijkaardige visie heeft de doorslag gegeven voor de samenwerking. Met de functionaliteiten die het systeem ons ter beschikking stelt, kunnen we de communicatie met onze community, de Vikings, nog beter beheren”, vertelt Dorien Aerts, Chief Marketing Viking.

De Viking beweging

Mobile Vikings is niet zomaar een bedrijf, het is een beweging, een zogenaamde 'community driven provider'. Met 78% van haar klanten aangebracht door bestaande klanten, amper marketingbudget en geen verkopers of verkooppunten, kun je wel zeggen dat het businessmodel verschilt van de andere operatoren. De ultieme doelstellingen zijn gratis mobiel internet voor iedereen, de community versterken en voortdurend werken aan nieuwe voordelen voor de leden. Ondertussen zijn er sinds december 2012 al meer dan 150.000 Vikings. In mei 2012 waren dit er nog 100.000. Recent heeft het bedrijf ook bekend gemaakt om in te zetten op de Nederlandse markt. Daar moet het wel rechtstreeks kampen met *bliep, dat ook inzet op goedkoop internet en een sterke band met haar klanten via de sociale media.

Silicon Valley

Davy Kestens is met TwitSpark gevestigd in San Francisco. Het bedrijf biedt een tool via sociale media aan om vlot om te gaan met grote volumes vragen, feedback en klachten. In februari verzamelde het meer dan een miljoen dollar aan investeringen met de hulp van onder andere Silicon Valley zwaargewichten zoals Sebastien de Halleux van Playfish, Social+Capital, en Founders Fund.

© 2013 - StampMedia - Jappe Pollentier


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 11/01/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 11/01/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 11/01/2012