ANTWERPEN - De heraanleg van de Nationalestraat draaide uit in een nachtmerrie. Een jaar lang haalden de werkzaamheden het bloed van onder de nagels van de handelaars. De stenen komen nu echter los, waardoor een nieuwe heraanleg noodzakelijk is. De winkeliers bepalen nu of die plaatsvindt eind juli of half oktober.

Op de Nationalestraat kan je niet naast de verzakkingen kijken. De granietsteen naast en in de tramsporen en trillingen van het zware verkeer zijn de oorzaak van de ellende. Het stadsbestuur liet zich inspireren door voorbeelden uit het buitenland, waar ook natuursteen werd gebruikt zoals in de Franse steden Montpellier en Straatsburg. De verantwoordelijke partijen kaatsen de bal naar elkaar, tot grote ergernis van de handelaars.

“Het bestek werd opgemaakt door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling. Die was voor de technische uitvoering verantwoordelijk. Het voltallige districtscollege keurde het ontwerp goed en draagt dus de politieke verantwoordelijkheid”, legt Chris Anseeuw (sp.a), districtsvoorzitter in het vorige stadsbestuur, uit.

Uitzicht primeert

Het districtscollege heeft bij het maken van het voorontwerp gevraagd te kiezen voor een materiaal dat mooier oogt dan asfalt. Uiteindelijk werd in overleg met de Fietsersbond en Stadsontwikkeling gekozen voor graniet. “Ik was aanwezig op de vergadering over het wegdek. Daar werd verteld dat de stad wist waar ze mee bezig was. Wij vinden esthetiek ook belangrijk, maar veiligheid en duurzaamheid moeten primeren”, zegt een verontwaardigde Nico Volckeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen en van de handelaarsvereniging Quartier National.

Een rapport van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw van december 2013 stelt dat bij het gebruik van natuursteen best wordt gekozen voor geprefabriceerde panelen waarin de stenen worden verwerkt. “Kristiaan Borret, de toenmalige stadsbouwmeester, was een voorstander van deze uitvoering, maar de ingenieurs wezen die af. Met de keuze voor graniet is niets mis maar wel met de uitvoeringsmethode”, licht Anseeuw toe.

"Mislukt experiment"

De stad heeft de granietstenen laten leggen tegen het advies in van de experts van De Lijn die beton hadden voorgesteld.  “Het experiment is mislukt. Het wegdek kan de druk niet aan: auto’s, trams, bussen, fietsers, voetgangers en vrachtwagens die goederen leveren”, zegt Nico Volckeryck. “Dat drukke verkeer in combinatie met de foute materiaalkeuze heeft de Nationalestraat de das omgedaan.”

De winkeliers kunnen niet anders dan door de zure appel bijten. Het stadsbestuur besliste in overleg met De Lijn en de handelaars om met de werkzaamheden op 28 juli te starten. "Deze keer moet werk gemaakt worden van een echte compensatie. Bij de vorige werkzaamheden liepen de handelaars tegen een weigering op. Een regelrechte klucht”, zegt Candice Nuyttens, vicevoorzitter van Quartier National.

© 2014 – StampMedia – Isabelle Gheldolf & Lien Van Doorslaer, foto: Stef Vananderoye


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 02/05/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 02/05/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 02/05/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 02/05/2014