Bron: DIGGA vlog

De Berlijnse jongerenredactie DIGGA brengt verslag uit over het 30-jarig jubileum van de Mauerfall. Het achterliggende mediaplatform ALEX biedt namelijk iedereen de kans om zijn nieuws te delen, met veel aandacht voor jongeren. “Nieuws gemaakt door burgers of jongeren is hyperrelevant én aantrekkelijk voor iedereen.”

DIGGA is de jeugdredactie van ALEX, een mediaplatform dat werkelijk iedereen de kans geeft om zijn nieuws te maken en te publiceren. Jonge mediageïnteresseerden krijgen er de kans om een job als mediamaker uit te proberen rekening houdend met het redactionele, technische en digitale aspect. “We moedigen jonge mediamakers erg aan. Ze krijgen al heel snel zelfstandige projecten die wij begeleiden”, zegt werkneemster Eza Gizem.

Van 4 tot 10 November staat Berlijn volledig in teken van het dertigjarige jubileum van de val van de Berlijnse muur. Ideale festiviteiten dus voor de DIGGA-redactie om hun mediapassie de vrije loop te laten . “De jongeren hebben live-verslagen gemaakt, een vlog over de Gedenkstätte in Bernauer Straße en een artikel vol paralellen en verschillen in Berlijn tussen de jaren 80, 90 en nu,” vertelt Gizem.

Voor én door de burger

Bij ALEX kunnen inwoners van Berlijn hun eigen verhaal de wereld insturen. De niet-commerciële omroep stelt mensen in staat hun eigen media te consumeren, te ontwerpen én te publiceren op drie verschillende platformen: tv, radio en online. Daarbovenop is het ook een ontmoetingsplaats voor ideeën, creativiteit en uitwisseling.

ALEX onderscheidt zich als mediaplatform en dat is merkbaar aan de cijfers. Gemiddeld bereikt het 1,25 miljoen mensen. Daar slagen ze onder meer in door hun radiozender die 24 uur per dag beschikbaar is. “Berlijn heeft een zeer veelzijdig medialandschap. Daarnaast neemt ALEX taken aan die door geen enkele andere mediaspeler in Berlijn worden uitgevoerd”, zegt ALEX-directeur Volker Bach.

"ALEX is een dienst aan de Berlijners."
Eza Gizem, werkneemster ALEX

Als potentiële producenten met hun formatidee komen aankloppen bij ALEX worden deze afgerond in samenwerking met het content-team. Als het format strookt met de beleidslijnen en zij het goed werk vinden, mag de producent eigenhandig zijn zendingen produceren. “Producenten behouden volledige autonomie, dat is belangrijk omdat we burgertelevisie maken. Als burgers hun eigen nieuwsinhoud bepalen én maken, dan is het authentiek en enorm relevant voor andere burgers”, zegt Gizem. “ALEX is een dienst aan de Berlijners. Via deze weg staat journalistiek niet meer boven hen, want zij maken zelf de content.”

Bruisend Berlijn

Alex wil een regionaal platform zijn voor alle sociale groepen en elke groep de kans bieden om hun nieuws uit te zenden. “De producenten zijn vaak geen journalisten, maar gewoon burgers van Berlijn. Je kan dus niet spreken van pure journalistiek. Daar staat tegenover dat we iedereen de kans bieden om te werken als journalist en hen een stem en platform te geven. Iedereen kan deel uitmaken van ons”, legt Gizem uit.

De hoofdregel van ALEX is hun innovatief programma dat de hoofdstad weerspiegelt in al haar diversiteit: stedelijk, gelaagd en levendig. Het platform brengt inhoud met sociale relevantie die los staat van het mainsteamnieuws dat de grotere mediaconcerns brengen. “We zijn veel betrokken bij evenementen rond de Berlijnse politiek, samenleving en cultuur, waardoor geëngageerde jonge media een gekwalificeerde toegang tot de media-industrie krijgen”, legt Bach uit. Naast de mediaoutput organiseert ALEX ook veel trainingen en evenementen.

Springplank

Op vlak van inbreng is de organisatie dus ontzettend flexibel en veelzijdig, maar daar stopt het niet bij. Ze besteden tegelijkertijd veel aandacht aan de moderne ontwikkelingen in het medialandschap. Zowel op vlak van inhoud als de kwaliteit van uitvoeren. “ALEX is een springplank voor nieuwe ideeën en formats. Jammer genoeg hebben we niet zoveel financiële middelen als bijvoorbeeld een privaat mediahuis”, vertelt Gizem.

Het mediaplatform ontvangt subsidies van de overheid. “Het grote voordeel tegenover andere media is dat bij ALEX ideeën voor inhoud en opmaak kunnen worden ontwikkeld, zonder een economische logica te hoeven volgen.”


Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 19/11/2019

vorige volgende