Vanaf vandaag kunnen mensen met een beperking op korte termijn assistentie aanvragen bij de NMBS. Voor achttien Belgische stations zullen hulpbehoevenden drie uur op voorhand begeleiding kunnen aanvragen, terwijl dat nu nog 24 uur is. De Reizigersbond reageert positief, maar er moet nog heel wat gebeuren opdat mensen met een beperking zelfstandig kunnen reizen.

Iemand van de NMBS vragen om je op de juiste trein te zetten en in het station waar je afstapt opnieuw van de trein te helpen: het kan in 131 stations. In achttien daarvan verkort de NMBS vanaf maandag de aanvraagtermijn van 24 uur op voorhand naar drie uur. In Vlaanderen gaat het om Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende en Sint-Niklaas.

NMBS-woordvoerder Bart Crols is trots op het feit dat de nationale spoormaatschappij de aanvraagtijd kan verkorten. “De Europese norm om te reserveren ligt op 48 uur. De NMBS is dus blij dat het die termijn kan verminderen voor grote stations. In de toekomst zal het niet blijven bij deze 18 stations, maar zal het in nog meer stations mogelijk zijn drie uur op voorhand begeleiding aan te vragen”, stelt Crols.

Voorwaarden

Firmin Criel van de Reizigersbond, tevens voorzitter van een werkgroep die pleit voor toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking, reageert ook opgetogen. Hij vraagt de NMBS wel om een blijvend engagement. “Op termijn zou dat in alle stations en alle stopplaatsen van de NMBS moeten mogelijk gemaakt worden”, citeert Firmin Criel uit het advies van de nationale hoge raad voor personen met een handicap.

Criel betreurt niet alleen dat er slechts achttien stations zijn waar je op korte termijn assistentie kan aanvragen, maar ook dat er extra voorwaarden gesteld worden. “Zo moet je een reis maken zonder overstap, en je moet de assistentie ook altijd telefonisch aanvragen. Voor mensen met een spraakstoornis is dat niet evident”, stelt hij.

“We kijken altijd naar de meest hulpbehoevende reizigers: mensen in een rolstoel”, legt Crols uit. “We moeten alleen voorwaarden stellen omdat we anders niet kunnen verzekeren dat er begeleiding voor handen is. Maar als er in de stations personeel aanwezig is, zal ons personeel in de mate van het mogelijke minder mobiele mensen altijd helpen”, stelt Crols.

Kleine stations uit de boot?

Criel, bovendien ook een reiziger met een visuele beperking, meent dat de NMBS steken laat vallen in kleine stations. Daar werken ze met mobiele ploegen, medewerkers die van het ene kleine station naar het andere kleine station worden gestuurd. “In grote stations stelt zich zelden een probleem, maar kleine stations dreigen uit de boot te vallen.”

Crols wijst dan weer op het feit dat de aanvraagtijd in nog meer stations zal verkort worden. “Dit zal in de komende jaren gebeuren, maar dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur. Er zal bijvoorbeeld gekeken worden om in veelbezochte stations, zoals aan de kust, de perrons te verhogen van 28 naar 70 centimeter. Het is zelfs prioriteit om dat in alle stations te doen, om zo het opstappen en afstappen voor de reizigers gemakkelijker te maken.”

In grote stations doet de NMBS dus een toegift, maar er blijven heel wat werkpunten om zelfstandig reizen voor mensen met een beperking mogelijk te maken.

© 2016 – StampMedia – Pieter-Jan Clement


Dit artikel werd gepubliceerd door Metrotime.be op 01/02/2016