Videoclip 'Ademnood'. © Camille

Het is naar lucht happen bij het zien van Camilles videoclip van haar nieuwste single ‘Ademnood’ waarin zij een – uiteraard superschattige, goed gecaste – puppy vanonder de kerstboom haalt. Nadat het influencersduo Céline Dept en Michiel Callebaut, kortweg Cemi, twee jaar geleden het halve dierenliefhebbende land over zich heen kregen bij het tonen van hun bij een broodfokker gekochte puppy, oogst ook Camille kritiek met dit beeld. Een dier geef je namelijk niet cadeau. Daar zijn goede redenen voor en in het geval van Cemi en Camille, ligt het nog net iets moeilijker.

Er gaat geen dag voorbij of de dierenasielen slaan alarm over het chronische tekort aan opvangcapaciteit. Nog te vaak blijkt een huisdier het resultaat van een impulsieve aankoop. Het begint bij de verleidelijke belofte dat zo’n dier het plaatje compleet maakt: gezelschap, een speelkameraadje, een schattig, onschuldig, donzig hebbedingetje. Huisje-tuintje-boompje-diertje.

De massale vraag van goedbedoelende toekomstige eigenaars wordt door fokkers gretig beantwoord en wij, consumenten zijn het gewend een ruime keuze te hebben. Naast kleur, grootte en fonkelvastheid van de oogjes, zullen ook de typische karakteristieken en noden van het ras wel goed bevraagd en overdacht worden. Maar eens in huis blijkt zo’n dier voor veel mensen dan toch nog verrassingen in petto te hebben, verrassingen die minder in dat perfecte plaatje passen.

Overvloed aan verwaarloosde dieren

Een dier laat zichzelf niet uit, leert niet op zichzelf luisteren naar commando’s, gaat niet zomaar op jacht om de honger te stillen en kan niet zonder de aandacht van zijn baasje. Bovendien is het nooit de bedoeling geweest om de jaarlijkse vakanties terug te schroeven, zijn hondenhotels schaars en duur, en hebben buren of grootouders zich niet tot dierenoppas geëngageerd. Een dier neemt meer plaats in in je leven dan aanvankelijk soms ingeschat. De verantwoordelijkheid voor een huisdier ligt een stuk hoger dan de aankoopprijs.

“Een dier neemt meer plaats in in je leven dan aanvankelijk soms ingeschat. De verantwoordelijkheid voor een huisdier ligt een stuk hoger dan de aankoopprijs”

Natuurlijk doen de meeste eigenaars het goed en maken zij dagelijks keuzes die hun trouwe huisdier ten goede komt. Ik zou ten onrechte van alle baasjes een karikatuur maken. Desondanks lijkt de overvloed aan dieren die achtergelaten, verwaarloosd of bij het huisvuil geplaatst worden, maar niet af te nemen.

Waarom ‘influencers’ zo heten

In de videoclip van Camille gaat het natuurlijk om een in scène gezet verhaal, zoals haar manager vergoelijkend reageert, maar dat doet niets af aan de mogelijke impact ervan. Of waar komen de woorden ‘influencer’ of ‘rolmodel’ anders vandaan? Niet anders dan vroeger, alleen sneller en meer bereiken dit soort beelden de huis- en kinderkamers. Het is inmiddels bekend dat zulke beelden vaak ongenuanceerd geconsumeerd worden en op die manier tot sterke overtuigingen leiden. Simpelweg: het bekijken van de videoclip versterkt het beeld van (en het verlangen naar) een warme kerst, gelijkend op die zoals door Camille beleefd. Daar hoort ook het juiste cadeau bij: een puppy. De kerstboom hebben we al, op naar de fokker!

Dat Camille er ernstig over nadenkt de opbrengst uit de verkoop van haar single aan dierenasielen te schenken, daar twijfel ik niet aan. Het zal hen steevast wat meer zuurstof geven in het voorzien van de nodige opvang. Op naar een warme kerst, ook in het dierenasiel!

vorige volgende