Volgens Jozef Devillé weten de Belgen te weinig over hun eigen Belgische muziek. "België had een typische sound, de New Beat vooral, maar we weten daar niet zoveel over." Met zijn documentaire The Sound of Belgium hoopt hij hier verandering in te brengen.

In The Sound of Belgium, gaat Devillé op zoek naar deze typische Belgische sound. "Ik wil tonen dat het interessant is. Er zijn al heel wat muziek documentaires gemaakt maar niet over de elektronische dansmuziek in België zoals new beat, techno, house..."

Zelfs Will Tura deed het

Eind jaren 80 ontstond in België de New Beat, een muziekgenre waarbij DJ’s bestaande muzieknummers gingen herspelen op een trager toerental. Hierdoor klonk New Beat vaak erg donker. “Dit gebeurde heel underground. Zoals er nu waarschijnlijk duizenden muziekgenres zijn, waar we niets van weten, zo was New Beat in het begin ook.” Het duurde niet lang voor New Beat een echte hype werd. “Zelfs Will Tura heeft New Beat nummers gemaakt omdat er geld mee te verdienen viel. Omdat iedereen het deed, is de muziek echt kapot gemaakt.”

Devillé: “Was dat in Nederland of in Frankrijk gebeurd, dan hadden ze daar al lang tien boeken over geschreven en vijfentwintig films over gemaakt. In België niet, omdat wij blijkbaar niet geïnteresseerd zijn in onze eigen muziekcultuur. We hebben muzikanten die erg succesvol zijn in het buitenland, maar wij hebben zoiets hebben van: ’t is maar een Belg’.”

Artiesten van toen

Devillé studeerde aan het Rits en maakte eerder al enkele korte films. “Dit is mijn eerste lange documentaire die ik ga maken. Eerder maakte ik enkel korte reportages.” Voor de documentaire ging Devillé op zoek naar de artiesten van toen. “Daar was heel veel werk aan maar dat was meteen ook het plezante. Niemand heeft het ooit gedaan. Veel mensen zijn dan ook blij dat ik hen opzoek.” Begin dit jaar plaatste hij een teaser op het internet, niet zonder succes. “Ik krijg erg veel positieve reacties, alleen verwachten de mensen nu dat het allemaal vrij snel gaat. De meeste mensen denken: ‘ah de teaser staat erop, dus de film zal wel niet lang meer duren’. Maar eigenlijk heb ik nog niet veel gefilmd.”

500 euro voor een nummer

Een goede film maak je echter niet alleen. Je hebt andere mensen nodig en die moet je natuurlijk betalen. Niet alleen tijdens het filmen maar ook erna. “Je mag niet vergeten dat we de rechten op al die muziek moeten betalen. Veel van de auteurs vragen niet liever dan dat we hun muziek gebruiken. Jammer genoeg zitten die rechten ook bij de platenmaatschappijen en die bekijken dat niet vanuit artistiek standpunt. Eén nummer kost gemakkelijk 500 euro. Als je weet dat we een honderdtal liedjes zullen gebruiken, is er voor de muziekrechten alleen al een aardig budget nodig.”

The Sound of Belgium door Jozef Devillé moet in de zomer van 2011 verschijnen.
Je kan het project volgen via facebook.

© 2010 – StampMedia – Emilie Laurent


Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 18/11/2010