Op haar twintigste startte Tatyana Van Huffel uit Aspen met ‘Taarten Tatyana’ haar eigen zaak – met niets meer dan een creatieve impuls, een bakkersfamilie en een dosis lef. Wat begon als iets kleins, bloeide in een mum van tijd uit tot een gekend bedrijf dat niet alleen klanten aantrekt uit België, maar ook uit Nederland en Duitsland.

Wie vandaag een taart wil bestellen bij ‘Taarten Tayana’ moet maar liefst negen maanden op voorhand de bestelling plaatsen. Haar taarten zijn een kunstwerk op zich – en dat is geen toeval. “Mijn broer heeft zijn eigen bakkerij en hij kreeg een aanvraag voor een taart met figuurtjes op, oftewel ‘caketoppers’. Ik zei meteen tegen hem dat ik dat wel eens wilde proberen, want ik heb kunst gestudeerd. Daardoor ben ik er eigenlijk een beetje per ongeluk ingerold. Ik vond dat supertof om te maken, en zo is dat uit de hand beginnen te lopen.”

Haar bedrijf werd alleen maar groter en groter waardoor ze ook samenwerkingen mocht doen met grote namen. “Ik heb een taart mogen maken voor het 10-jarig bestaan van Meta België. Ze hadden mij gevraagd of ik zelf aanwezig wilde zijn op het event. Natuurlijk zei ik ‘ja’, maar toen bleek dat ik de taart moest aansnijden met de baas van Meta – hand in hand, met allemaal pers erbij. Dat was echt zot.”

“Iets wat ik ook echt wilde doen was een taart maken voor de première van de film ‘Wicked’. We waren drie weken voor de première en ik had nog steeds geen nieuws gekregen, dus ik wist niet of ik het wel zou mogen doen. En plots kreeg ik dan toch het bericht dat ze aan mij gedacht hadden om een taart te maken voor de première. Het was echt een droom om die taart te mogen maken.”

“Het was echt een droom om de taart voor de première van ‘Wicked’ te mogen maken”

Het is hard werken voor Van Huffel – en dat doet ze soms, letterlijk, dag en nacht. “Van maandag tot donderdag werk ik normale uren. Ik breng de kindjes naar school en ga daarna naar de bakkerij. Maar vrijdag, zaterdag en zondag sta ik op om 3 uur ’s nachts en werk ik tot de taarten klaar zijn. Zondag sluit de winkel om 13 uur en dan is het tijd voor mijn gezin.”

Dankzij de hulp van haar broer kan ze zich volledig focussen op het creatieve aspect. “Mijn broer bakt en vult de taarten. Ik geef hem iedere week de lijst door met smaken en vullingen. Hij zorgt dat alles klaarstaat zodat ik kan beginnen met decoreren.”

Ook buiten haar werk blijft ze graag creatieve dingen doen. “Mijn hele leven draait om taart. Als ik geen taarten aan het maken ben, neem ik content op over mijn taarten. Veel tijd voor hobby’s heb ik dus niet, maar als ik in de vakantie wat vrij ben, teken en schilder ik graag.”                                                             

Tatyana’s invloed reikt verder dan haar bakkerij. Ze deelt haar creaties ook op Tiktok waar ze maar liefst 492,6 duizend volgers heeft. “Als je me tien jaar geleden had verteld dat ik Tiktok-video’s zou maken over taarten, dan had ik je nooit geloofd. Ik was vroeger heel verlegen. Maar mijn werk heeft echt mijn karakter gevormd.”

Bakboeken

“Daardoor heb ik ook de stap durven zetten om twee bakboeken te schrijven. Boeken schrijven was altijd al een droom van mij en op een zotte zondag heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en een paar uitgeverijen gemaild. De dag erna mocht ik meteen al op gesprek. Naast al mijn werk geef ik ook nog cakedesign workshops online, maar ook face-to-face. De online workshops zijn er gekomen omdat ik veel volgers heb uit het buitenland, maar ondertussen is mijn boek al vertaald naar het Engels.”

De klanten moeten de bestellingen zelf komen ophalen, waardoor er soms wel eens leuke verhalen naar bovenkomen. “Ik heb vaak ook klanten uit Nederland en Duitsland en die boeken dan een B&B in de buurt om de taart te komen ophalen.”

“In het begin gebeurde het wel eens dat de klanten terug moesten keren omdat ze op weg naar huis bruut hebben moeten remmen, en er dus niets meer van de taart overbleef”

Van Huffel: “In Nederland heb ik een klantje en die heeft zelf een doos uit piepschuim gemaakt met hout aan de buitenkant om zo de taart probleemloos te kunnen vervoeren. Hij heeft ook reclame gemaakt in de wijk waar hij woont en iedereen daar gebruikt nu diezelfde doos om bij mij taarten te komen ophalen.”

Taart van 2.000 euro

“In het begin gebeurde het wel eens dat de klanten terug moesten keren omdat ze op weg naar huis bruut hebben moeten remmen, en er dus niets meer van de taart overbleef. Ook maken we wel eens mee dat de klanten heel emotioneel worden bij het ophalen van de taart. En voor mij is dat dan natuurlijk een pluspunt.”

Zelf heeft ze ook wel taarten die ze minder graag maakt. “Ik maak niet graag auto’s, want  die worden meestal aangevraagd voor autofreaks en als er iets niet klopt aan de taart, dan hebben ze dat meteen gezien. Ook ‘Minecraft’ en ‘Roblox’ zijn echt niet mijn ding – ik vind dat gewoon lelijke dingen. Geef mij maar ‘Disney’ of ‘Minions’, alles waarbij je veel expressie in het gezicht kunt steken. Hoe meer decoratie, hoe liever! Ik moest ooit eens een showtaart maken met heel veel caketoppers erop. Het was geen eetbare taart, maar wel eentje uit piepschuim. De prijs ervan bedroeg 2.000 euro,  dat was dan ook meteen de duurste taart die ik ooit gemaakt heb.”                                                                                                   

“Toen ik begon met mijn zaak had ik nooit verwacht dat het zo succesvol zou worden. Ik hoop dat ik mijn werk nog lang mag doen. En wie weet neemt één van de kindjes het later over.”

vorige