Op zondag 5 juni speelde Roel Swanenberg zijn voorlopig laatste voorstelling van Animal Farm op de parking van de Silo in Hasselt. De theatermaker hoopt een breed publiek te bereiken, want volgens hem zijn klassiekers geen saaie kost.

De voorstelling Animal Farm is een vrije interpretatie van het gelijknamige boek van George Orwell. De Limburgse theatermaker Roel Swanenberg studeerde in 2005 af met het stuk aan de Toneelacademie van Maastricht. Intussen speelde hij Animal Farm al meer dan 130 keer, zelfs in het Duits en Frans.

In de voorstelling kruipt Swanenberg in de huid van Alec Trup, die met een busje uit het Oostblok naar Europa komt in de hoop op een nieuwe toekomst. "Ik vertel enerzijds het verhaal van Alec en anderzijds dat van Animal Farm. Er zijn een aantal parallellen tussen die verhaallijnen. Zo kan je de harde werker Alec vergelijken met het werkpaard in het boek van Orwell", legt Swanenberg uit.

Controversieel verhaal

Het boek gaat over een boerderij, waar de dieren besluiten de macht over te nemen van de boer. De varkens nemen het voortouw in de revolutie en stichten Animal Farm. Uiteindelijk mondt hun actie uit in een nieuwe dictatuur.

Orwells boek was controversieel en verboden in verschillende landen. "Hij schreef het naar aanleiding van de Russische Revolutie, maar eigenlijk vormt het een aanklacht tegen de maatschappij. Het boek toont hoe mensen elkaar kunnen manipuleren en zet daardoor aan tot revolutie. De grote leiders wilden verzet voorkomen. Animal Farm is niet alleen geschiedkundig belangrijk, maar ook een tof verhaal", aldus de theatermaker.

Vrienden met het publiek

Swanenberg betrekt het publiek actief bij zijn voorstelling. "Ik hou niet van theater waarbij toeschouwers gedwongen worden om te participeren. Mijn publiek wordt geleidelijk aan mijn vriend, totdat aan het einde van de voorstelling iedereen meedoet."

Die interactie met het publiek maakt elk optreden uniek. "Ook de locatie beïnvloedt de voorstelling. Op drukke plaatsen is het moeilijker om stiltes in te lassen. Het tempo in de stad ligt hoger en de voorstelling moet dus ook sneller. In een weiland komt het stuk beter tot zijn recht", verklaart Swanenberg.

Verplichte kost

"Ik wil de voorstelling voor iedereen toegankelijk maken", zegt de theatermaker. "Laatst kreeg ik een mail van een jongen van zeventien. Hij ging zelden naar het theater en bedankte me voor de bijzondere voorstelling. Voor veel jongeren is het boek verplichte kost op school. Ik doe mijn eigen ding met het verhaal en bewijs dat een klassieker niet saai moet zijn."

© 2011 - StampMedia - Liesbeth Merckx