© Fabuleus

 Op een eliteschool draait alles om macht en competitie. Reporter Fatima Noori ging naar de voorstelling ‘Skin in the game’ van Fabuleus en zag een intense thriller vol spanning, ethische dilemma’s en maatschappelijke vragen.

Het is onmogelijk om onbewogen te blijven. Op de eerste rij, midden in de zaal, voel je elke zucht, elke stap en elke blik van de acteurs. ‘Skin in the game’ van jongerengezelschap Fabuleus sleept je mee in een wereld van competitie, macht en overleven. Het stuk speelt zich af op een eliteschool waar jongeren worden klaargestoomd tot toekomstige machthebbers. Iedere les is doordrenkt met de waarden van winst en succes. Maar wanneer een mysterieuze dreiging de wereld buiten het klaslokaal treft, verandert de competitie in een overlevingsstrijd. Wie redt zichzelf? Wie offert zichzelf op? Wie verkoopt zijn ziel?

De regie is in handen van Rashif El Kaoui en Sofie Joan Wouters, die eerder samenwerkten aan ‘Wolfsroedel’ (2006) en onlangs hun regiedebuut ‘De Kwetsbaren’ (2023) lanceerden. Op het podium staat een diverse groep jonge acteurs, waaronder de 14-jarige Flo Martens (2011) en Qais Agarrom (17). Voor beiden was dit hun grootste theaterervaring tot nog toe. "Fabuleus is echt het grootste, en daar ben ik het meest dankbaar voor”, zegt Flo Martens aan StampMedia.

Stem aan jongeren geven

Het stuk combineert thriller, horror en maatschappelijke thema’s zoals kapitalisme, macht, competitie en taboes. Flo Martens: “Voor ons was het een privilege om taboes aan te raken en een stem te geven aan jongeren in de samenleving.”

De repetities boden de acteurs ruimte om mee te denken over hun personages en scènes. “In het begin mochten we improviseren. Later werd alles meer gestructureerd om de energie en het tempo optimaal te krijgen”, legt Qais Agarrom uit. Hij vertelt hoe het zorgvuldig opbouwen van spanning en snelle dialogen cruciaal waren om de thrillerervaring geloofwaardig te maken. “Het is intens om te leren hoe je spanning opbouwt en dat doorzet op het podium.”

De acteurs weten hun emoties, choreografie en timing zo te beheersen dat je de chaos en dreiging van de scènes bijna zelf ervaart

Als toeschouwer op de eerste rij was het effect alleszins overweldigend. Het thrillergevoel werkt meteen: op sommige momenten voelde je echt angst. De acteurs weten hun emoties, choreografie en timing zo te beheersen dat je de chaos en dreiging van de scènes bijna zelf ervaart.

Naast spanning en horror biedt ‘Skin in the game’ ook diepere lagen. Het stuk zet aan tot nadenken over ethische dilemma’s. Eén van de meest ingrijpende vragen is: wat zou je doen in een overlevingssituatie? Martens reflecteert: “Ik zou liever sterven dan iemand anders op te offeren.” Agarrom voegt toe: “Zo’n situatie hangt af van de omstandigheden, maar het zet je wel aan het denken.” Die vraag naar menselijke grenzen en morele keuzes vormt het hart van de voorstelling.

Kritische spiegel

De voorstelling gaat verder dan individuele keuzes. Ze is een kritische spiegel van onze samenleving, waarin concurrentie, macht en geld centraal staan. De jonge acteurs ervaren het zelf ook zo. “Het was bijzonder om maatschappelijke problemen als jongeren op het podium te brengen", aldus Martens. "We leren er veel van, ook over onszelf”, vult Agarrom aan. “Het laat je nadenken over hoe de wereld nu functioneert, zonder dat het een exacte kopie is van onze realiteit. Het komt dicht genoeg om herkenning te voelen.”

“Rashif El Kaoui zorgde ervoor dat we de teksten begrepen en er een eigen invulling aan konden geven” – Flo Martens (acteur ‘Skin in the game’)

‘Skin in the game’ is ook een verhaal van samenwerken en vertrouwen. De acteurs, jong en divers, kregen ruimte om hun eigen interpretatie toe te voegen aan het script. “Rashif zorgde ervoor dat we de teksten begrepen en er een eigen invulling aan konden geven,” vertelt Flo Martens. Die aanpak loont, want de scènes ogen zo authentiek en energiek.

Wat de voorstelling nog krachtiger maakt, is de balans tussen spanning en herkenning. Het publiek kan lachen, huiveren en nadenken tegelijk. Martens: “Ik hoop dat toeschouwers thuis beginnen te praten over wat ze hebben gezien en wat het zegt over de samenleving.” De adrenaline en de ethische vragen laten zeker en vast een blijvende indruk achter.

‘Skin in the game’ is daarmee niet alleen een thriller of spannend theater, maar een maatschappelijk relevante productie die jongeren en volwassenen uitnodigt om na te denken over macht, keuzes en ethiek. Het is een voorstelling die adrenaline, humor, spanning en herkenning combineert, en die nog lang blijft hangen.

‘Skin in the game’ speelt op 13 en 14 november in De Studio in Antwerpen. In 2026 komt de voorstelling ook nog naar Sint-Niklaas en Alsemberg. Tickets en info: www.fabuleus.be.

vorige