reacties (0)

Het theaterstuk ‘Under Sail’ gaat dit weekend in première in het MAS. Het stuk over vluchtelingen die aankomen in Antwerpen, kadert in ‘The City Ghettos of Today’. Dat internationale project wil een ruimte creëren waarin de multiculturele samenleving bevraagd en beleefd kan worden. “We willen de mensen tonen dat we, in al onze diversiteit, toch allemaal hetzelfde zijn.”

Zaterdag en zondag speelt een bont gezelschap theater in het Museum aan de Stroom (MAS). “‘Under Sail’ gaat over mensen die gevlucht zijn uit hun thuisland en per boot aankomen in Antwerpen”, vertelt Amina Belorf, die meespeelt in het stuk. “Ikzelf ben geboren in Antwerpen, maar de meeste acteurs zijn ook echt vluchtelingen die hier nog niet lang verblijven. Dat maakt het stuk levensecht: het is grotendeels gebaseerd op de verhalen van de mensen die erin meespelen.”

Theater en samenleving

Centraal staat de haat-liefdeverhouding met Antwerpen. “We voelen die allemaal. Alle acteurs noemen zich Belg, maar ook iets anders. Die contradictie doorspekt het hele stuk”, weet Amina. “Tegelijk willen we het publiek ook tonen dat we allemaal gelijk zijn. Het is niet de bedoeling dat ze komen kijken om iets exotisch te zien, wel om iets herkenbaars te vinden. Universele verhalen over mensen en hun dromen: dat is de kern van het stuk.”

‘Under Sail’ kadert in het internationale theaterproject ‘The City Ghettos of Today’, dat eerder al plaatsvond in onder andere Warschau, Parijs en Berlijn. Het project wil een artistieke ruimte creëren waarin gedacht kan worden over hedendaagse migrantenghetto’s. Het is daardoor zowel een theaterproject als een soort sociologisch onderzoek naar vormen van samenleven in de wereld vandaag.

Intensief artistiek proces

In Antwerpen worden de acteurs begeleid door KunstZ, een organisatie die kunstenaars van allerlei origine begeleidt in de theaterwereld. Zij gaan op zoek naar manieren om de verhalen van mensen met een migratie-achtergrond vorm te geven en te integreren in het theaterlandschap, iets wat vandaag nog weinig gebeurt. Met ‘Under Sail’ zijn ze dus niet aan hun proefstuk toe.

“We repeteren al sinds september, maar de eerste vier maanden bestonden puur uit theatertraining”, vertelt Amina. “Het stuk zelf is pas in de laatste weken tot stand gekomen uit improvisatie en oefening, onder begeleiding van het internationale team van The City Ghettos of Today. Daardoor zijn de dialogen levensecht, doorspekt met allerlei verschillende talen. Maar de verhalen zijn zo herkenbaar, dat toch iedereen zal begrijpen waarover het gaat”, voegt ze toe.

MAS als symbool

Bijzonder is ook dat het stuk wordt opgevoerd op de achtste verdieping van het Museum aan de Stroom. “Het MAS is de ideale setting”, meent Amina. “Het kijkt uit over heel Antwerpen, en over de haven waar de vluchtelingen aankomen. De Antwerpse skyline is dan ook echt een onderdeel van het verhaal: het symboliseert de toekomst voor de vluchtelingen, de plaats waarvan ze altijd gedroomd hebben.”

‘Under Sail’ belooft voor de kijkers een bijzondere ervaring te worden, maar dat is het ook voor de deelnemers. “Soms is het moeilijk als je samenwerkt met zo’n diverse groep”, geeft Amina toe. “Maar dankzij de intense begeleiding begon iedereen mekaar na een tijdje perfect aan te voelen. Soms was het chaotisch, maar ook heel mooi. Het is ongetwijfeld het moeilijkste stuk waaraan ik al heb meegewerkt, maar ook het meest verrijkende”, besluit de jonge actrice.

‘Under Sail’ wordt opgevoerd in het MAS op zaterdag 7 februari om 20u en zondag 8 februari om 16u. Tickets zijn gratis, reserveren kan via info [at] kunstz.be (). Meer info over het internationale project vind je op www.cityghettos.com.

© 2015 - StampMedia - tekst: Maya Witters, foto: Chiara Bonardo




Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - Online op 07/02/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 07/02/2015


Reacties

Plaats een reactie