Twitter lijkt het meest actief als televisiekijkend Vlaanderen zijn mening wil spuien over die en die. Tweets met de #temptationisland, #demol of #theskyisthelimit waren de voorbije weken het meest populair. Reality-tv valt dus zwaar in de smaak bij twitteraars. Maar wat is er zo leuk aan tweeten terwijl je naar reality-tv kijkt? Wij zochten naar een antwoord bij 5 reality-tv tweetende mensen, die in ongeveer 150 woorden uitleggen wat hen drijft.

@ZegmaarBas

“Reality-tv krijgt door Twitter een meerwaarde. Ik zou bijvoorbeeld nooit naar "Temptation island" kijken, mocht er geen Twitter bestaan en ik er niet live over kon tweeten. Het moet real time blijven. Sociale media dienen als een uitlaatklep voor wat ik op dat moment zie.”

“Er komt veel naar boven bij de mensen bij het kijken van zo’n programma’s. Je wilt dat ventileren en dat kan je met een groot publiek, op Twitter. Niets leuker dan samen ergernissen uiten over waar je naar aan het kijken bent. Er is wel 100 procent concentratie voor nodig, want je mist snel iets en dan moet je terugspoelen. Programma's zoals "Pink ambition" of "Temptation island" zijn ontzettend dankbaar om screenshots van te nemen."

@LeilaVDM

“Mensen moeten weten waarvoor ze bij jou terechtkunnen op Twitter. Bij mij is dat voor mijn gezaag over reality-tv. Je hebt mensen die tweeten over hun kat, ik tweet het liefst over tv. Ik ben blij dat Twitter bestaat, want anders zou ik heel irritant zijn voor de mensen naast mij in de zetel. Ik zou de hele tijd aan het lachen zijn of mijn ergernissen aan het uiten zijn. Hoe vreemd doen sommige mensen wel niet als er een camera voor hen staat? Ik krijg er soms de wubbes van.”

“Ik keek twee keer naar het programma "De mol". De eerste keer om er live over te tweeten, en een tweede keer om echt de kijkervaring te hebben en alles te zien, want door al mijn getweet zouden er keiveel dingen zijn die ik anders niet zou zien.”

@JanEnBart

“Iedereen heeft een mening en die wil je graag verkondigen. Ik vind dat Twitter het perfecte sociale medium is om je mening te delen en volledig los op te gaan. Over "De mol" bijvoorbeeld waren er veel conspiracy theories. Je kunt daar heel hard in opgaan. Bij onze noorderburen kijken ze heel extreem naar hun versie van De mol. Eerst met geluid, dan zonder geluid en alleen maar kijkend naar de handelingen, dan nog eens met geluid,... Er zijn zelf YouTube-kanalen die vloggen over "De mol" in Nederland!”

“Ik houd het bij de discussies en reacties die op Twitter circuleren. Die zorgen voor een leukere kijkervaring. Je mist wel sowieso delen als je tijdens een programma tweet. Ik wacht daarom soms met tweeten tot het reclame is, dan kan ik al mijn tweets versturen en mis ik ondertussen niets van het programma.”

@SofieMertens1

“Ik merk zaken op die ik graag met de wereld wil delen - niet enkel met de persoon naast mij in de zetel. Vroeger was het andersom en tweette ik over mijn leven, maar nu zijn er zoveel programma’s, dus ik kan bijna niet anders!”

“Het is tof om meningen te lezen van mensen die je eigenlijk helemaal niet kent, maar leert kennen door wat ze tweeten. Ik denk dat heel mijn feed vol staat met reality-tv, en die feed ook echt ontploft wanneer er een show bezig is. Ik vind tweeten en het lezen van berichtjes over reality-tv gewoon grappig. Het is leuk om andere mensen te doen lachen. En dat is dan niet door grof over te komen in tweets. Dat wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd, dat Twitter vol staat met grove scheldtirades.”

@ItsSombrero

“Ik volg zowat alles van reality-tv. Ik tweet er veel over, omdat ik ook merk dat er heel veel interactie rond is. Daarvoor dient Twitter: om verschillende humoristische tweets over reality-tv te lezen en te tweeten. Zoveel meningen, zoveel gelijkgestemden, zoveel andersgestemden…”

“Ik hou ervan om real life commentaar te geven bij zo’n programma. Dat doe ik altijd als ik televisie kijk en nu smijt ik mijn bedenkingen ook online. Als het programma’s zijn die ik hard volg, dan ga ik heel actief tweeten. Met de smartphone in de hand zit ik echt klaar voor mijn tv. Het aantal tweets hangt ook wel af van het feit of er genoeg interactie is of niet. Ik vind het wel soms ook een uitdaging, zelfs een missie om zo populair mogelijke tweets te maken.”

© 2016 – StampMedia – Matthias Corneille



Dit artikel werd gepubliceerd door DeRedactie.be op 06/04/2016