© Elodie Kona
reacties (0)

Nedda El-Asmar uit Antwerpen is zilversmid en ontwerpster. Als jong kind wilde ze al graag op een creatieve manier met haar handen werken. Aan het begin van haar studies aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen leerde Nedda vooral juwelen  ontwerpen en vervaardigen. In haar tweede opleidingsjaar ontdekte de Antwerpse haar liefde voor gebruiksvoorwerpen. “Ik besefte dat ik vooral functionele voorwerpen wilde maken. Zo ben ik overgegaan tot zilversmeden.”

Waarom maak je liever functionele voorwerpen dan juwelen?

 

“Het is een persoonlijke voorkeur. Ik ben meer geïnteresseerd in rituelen en functionele objecten dan in juwelen. Al tien jaar lang ben ik hoofd van de afdeling Juweelontwerpen aan de Academie. De studenten creëren verbazingwekkende juwelen, maar als ik zelf iets wil ontwerpen, dan liever functionele, bruikbare objecten.” 

Je gebruikt nauwelijks decoraties in je ontwerpen. Waarom verkies je een minimalistische aanpak? 

“Dat is mijn eigen stijl. In mijn ontwerpen zijn eerder sobere lijnen te zien. Ik noem de lijnen geometrisch, maar tegelijkertijd golvend en zacht. Hoe eenvoudiger en zuiverder een object, hoe moeilijker het is om imperfecties weg te stoppen. Omdat ik geen versieringen gebruik, moet mijn ontwerp tot in de puntjes afgewerkt zijn.” 

Welk materiaal ligt je het meest? 

“Zilver en metaal zijn mij het meest genegen, omdat ik met die materie al langer werk. Je hebt nog zoveel andere materialen waaronder glas en keramiek. De variëteit aan materiaal zorgt voor uitdagingen, waardoor het vak interessant blijft.” 

© Elodie Kona

Hoe verloopt je ontwerpproces? 

“Ik maak eerst maquettes met de hand uit balsahout
of polyurethaan schuim. Met die maquettes kan ik de verhoudingen visualiseren. Nadien wordt het model uitgetekend met computerprogramma’s. Als bedrijven interesse hebben in mijn ontwerp, gaan zij het uiteindelijke object produceren.” 

Je had tien jaar lang een partnerschap met Erik Indekeu. Hoe vulden jullie elkaar aan?

“Erik heeft productontwikkeling gestudeerd en kan hierdoor uitstekend 3D-tekenen, wat mij minder ligt. We ontwerpen samen. Ik maak vooral contourtekeningen en maquettes. Dit vertalen naar 3D-computertekeningen is allesbehalve simpel en vergt veel ervaring. Maar goed, enkele maanden geleden hebben we ons partnerverband stopgezet. We besloten allebei even onze eigen weg te gaan.” 

Je geeft ook les aan de Koninklijke Academie. Is juweelontwerp of edelsmeedkunst populair onder jongeren?

 “Niet echt. Het is niet evident om in deze sector je brood te verdienen. Als je in de design- en kunstsector verder wil, moet je écht gepassioneerd zijn. We leven momenteel in een consumptiemaatschappij. Producten moeten zo goedkoop mogelijk gemaakt zijn, maar handarbeid kost geld. Bedrijven willen niet per se extra betalen voor een stijlvol en duurzaam product, omdat de klant het ook niet wil betalen.” 

Gaat deze consumptiedrang ooit veranderen? 

“Hopelijk wel. De samenleving moet even stilstaan en beseffen dat ze producten ook gedurende een lange periode kunnen bijhouden. Dagelijkse voorwerpen gemaakt uit duurzame materialen kunnen lang meegaan. Ik ontwerp geen objecten waarvan je de ene dag zegt dat ze

modieus zijn en die je daarna wegdoet, omdat ze niet meer in zijn. Ik drink graag uit een elegant kopje. Het geeft voor mij een meerwaarde aan de drinkervaring.” 

Meer info: www.nedda.be

vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie