In Antwerpen-Noord bevindt zich designcenter De Winkelhaak. Het glazen bastion is al enkele jaren de uitvalsbasis van tientallen jonge ondernemers uit de creatieve sector. De plek stimuleert de samenwerking tussen creatievelingen van allerlei leest.

Met zijn grote ramen en neonverlichting wekt De Winkelhaak de indruk een bordeel te zijn, maar het gebouw is wel degelijk de werkplek van fotografen, grafisch ontwerpers en productontwikkelaars. “De Winkelhaak is een prestigieus gebouw en staat in contrast met de buurt. Maar de bouwstijl is een knipoog naar de tippelbuurt van vroeger”, vertelt Klara De Smedt, manager van De Winkelhaak.

Het idee om een bedrijvencentrum voor zelfstandig ontwerpers te creëren werd in 2000 gelanceerd door onder andere het Bedrijvencentrum Noord-Antwerpen (NOA) en de stad Antwerpen. In 2001 ging de bouw van start en een jaar later was De Winkelhaak een feit.

Kruisbestuiving

Bedrijvencentra bestaan al sinds de jaren 80 en zijn erg in trek bij startende ondernemers omdat ze kantoren en faciliteiten aanbieden tegen relatief lage prijzen. Aangezien een bedrijfscentrum meerdere ondernemers herbergt, worden deze faciliteiten gedeeld. “Noem het kruisbestuiving tussen de verschillende beroepen”, vertelt De Smedt. “De diversiteit zorgt voor interactie. Een webdesigner kan voor een foto terecht bij een fotograaf een kantoor verder.”

Ondanks de filosofie van De Winkelhaak om toe te spitsen op de creatieve sector geeft De Smedt ook PR- en communicatiebureaus een plek. “Een te groot aantal fotografen of designers zorgt voor onprettige concurrentie en economisch gezien is het interessant om breder te mikken”, verklaart ze.

Grote uitdagingen

Productontwikkelaars die harmonieus samenleven lijkt misschien een sterk verhaal, maar volgens productontwikkelaar Simon de Smet en Bart Verleije van Voxdale werkt De Winkelhaak dit principe in de hand. “Wij nemen vaak grote uitdagingen aan omdat we weten dat we raad kunnen vragen aan onze collega’s”, vertelt de Smet. “We hebben onze website laten vertalen door de copywriter die hier werkt en voor het ontwerp zijn we naar een van de webdesigners gestapt.”

Hoewel de relatie tussen de bedrijven onderling vriendschappelijk is, worden geen diensten gratis of tegen een vriendenprijsje weggegeven. De ondernemers halen op een ander manier profijt uit die samenwerking, zo legt de Smet uit. “Als er een klant naar mij stapt met een opdracht, verwijs ik die met plezier door naar mijn collega’s en dat gebeurt ook omgekeerd. Zo leren we elkaars netwerken kennen.”

In zo’n omgeving lijkt het verleidelijk om klanten van elkaar af te snoepen, maar volgens de Smet gebeurt dat niet. “Omdat je elkaar kent en samenwerkt, wordt de werkethiek hier versterkt. Productontwikkelaars werken vaak met non-disclosure agreements en als ik een nieuw product zie op de tafel van een collega, knijp ik mijn oogjes toe.”

Bar d’Office

In hetzelfde gebouw huist ook Bar d’Office, een coworking-plaats die qua opzet overlapt met De Winkelhaak. De focus ligt er op gezamenlijk werken. Aangezien de plek over een bar en broodjeszaak beschikt, komen de creatievelingen van De Winkelhaak regelmatig over de vloer. Voor toegang tot het internet en gebruik van faciliteiten vraagt Bar d’Office lid te worden voor 30 euro per maand. “Studenten met een statuut als zelfstandige krijgen vanaf dit jaar gratis lidmaatschap”, besluit Klara De Smedt.

© 2011- StampMedia – Tekst: Vincent Buyssens, foto: Tom Corthaut