Beringen © Toerisme Beringen

De stad Beringen wil ervoor zorgen dat meer mensen gaan fietsen. Daarvoor neemt de derde grootste gemeente van Limburg de fietspaden en bruggen geleidelijk aan onder handen. De herinrichting van het centrum zou het verkeer vlotter moeten laten verlopen, en ook een extra treinspoor kan daar een rol in spelen.  

De stad Beringen investeerde in de voorbije jaren heel wat geld in de fietsinfrastructuur. “Zo hebben we heel het traject van Beverlo-centrum langs Korspel en Stal naar Koersel met nieuwe fietspaden voorzien”, aldus Jean Vanhees (CD&V), Schepen van Mobiliteit. “Tussen Korspel en Koersel had je vroeger maar aan de ene kant een fietspad, nu ligt er eindelijk aan twee kanten een fietspad”. Er is een fietsstraat aangelegd op de Oude Baan in Beringen en in het verlengde daarvan zijn er dit jaar fietssuggestiestroken aangelegd.

De fietspaden aan de Posthoornstraat zijn ook recent aangelegd: “Naar aanleiding van de rioleringswerken aan de Posthoornstraat hebben we er ook meteen voor gekozen om de fietspaden te vernieuwen. We hebben bij de aanleg van de nieuwe Kanaalbrug ook een stuk fietssnelweg voorzien aan het Albertkanaal waar de fietsers volledig afgescheiden zijn van het autoverkeer”, zegt Vanhees. En ook volgend jaar komen aan de Molendijk nieuwe fietspaden.

De recent opgerichte politieke partij Interactief Beringen is ontevreden dat er geen fietspad aanwezig is op de Steenstortstraat: “We hebben al een verzoekschrift ingediend, maar helaas is er niets gebeurd”, aldus voorzitter Kenan Ayaz. Volgens Jean Vanhees is het niet de schuld van de stad dat daar geen fietspad is: “We beseffen dat de bewoners van Beringen-Mijn wonen die de Steenstortstraat gebruiken, na de groene brug geen fietspad meer hebben.” zegt Vanhees, “We wilden dat hele stuk voorzien met een fietspad tot aan de voetbalclub, maar we zijn daar gebotst op een gebrek aan medewerking van het Agentschap Natuur en Bos.” De strook die nodig is om een fietspad aan te leggen, is natuurgebied. “Om daar een fietspad aan te leggen gaan we hier en daar een paar bomen moeten afhakken. Het Agentschap Natuur en Bos stond daar niet voor open en heeft het niet goedgekeurd.”

Volgens Jean Vanhees moet Beringen een financieel slimme keuze maken: “De fietspaden moeten conform zijn met het fietsvademecum. Als ze conform zijn, krijgen we er subsidies voor. Op de Steenstortstraat is dat op dit moment niet mogelijk omdat het geen functioneel fietspad zou zijn.”

Op dit moment werkt de provincie Limburg nog altijd aan een fietssnelweg aan het Albertkanaal, maar dat is een project van de provincie zelf. “De prioriteit van de provincie wanneer het op fietssnelwegen aankomt, ligt niet in Beringen. Ze zijn nu vooral bezig in Genk en As.”

Bruggen

“De brug aan de Steenstortstraat staat er al zolang ik weet, en dat is al lang”, lacht de Schepen van Mobiliteit. Het probleem met die brug is dat ze te smal is en niet hoog genoeg. Daar rijden nog dieseltreinen. De lijn moet geëlektrificeerd worden, maar omdat de brug niet hoog genoeg is, kunnen de draden niet onder de brug door. Dat is niet de enige brug in Beringen die met dat probleem kampt, maar het is wel de meest gebruikte brug in de stad. “Drie bruggen op ons grondgebied moeten veranderen. De brug aan de Koerselsesteenweg wordt vernieuwd op kosten van Intrabel, de fietsbrug aan de Zandstraat wordt vernieuwd op onze kosten en de brug aan de Steenstortstraat wordt vernieuwd op de kosten van de NMBS.” De fietsbrug aan de Zandstraat betaalt de stad zelf omdat er in 1956 een akkoord werd getekend. Daarin stond dat als er ooit gewerkt werd aan de brug, dat de stad alles zou betalen: “We zijn nu met dat contract geconfronteerd, dus daar kunnen wij niets aan doen.”

De NMBS wou de brug op de Steenstortstraat gewoon afbreken en niet vervangen. “Daar heb ik toch wat druk moeten uitoefenen om dat tegen te gaan. Daar komt namelijk redelijk wat verkeer door”, aldus Vanhees. De NMBS is bereid om een nieuwe brug te bouwen, maar wel met maar een rijstrook. Als de stad Beringen twee rijstroken wil, moet ze de meerkost van de andere rijstrook zelf betalen. “Het schepencollege is akkoord gegaan om de tweede rijstrook te betalen. Er zullen wel geen fietspaden zijn op de brug. Wij zien de brug die van de BE-mine komt als fietsverbinding tussen Beringen-Mijn en de rest van de wereld, zeg maar.”

Dat is goed nieuws voor de Beringenaren omdat er al een tijdje geklaagd word over die brug. De werken aan de drie bruggen beginnen in het voorjaar van 2022 en moeten klaar zijn tegen het einde van het jaar.

De Kanaalbrug in Beringen is nog recent aangelegd. De oude brug moest verhoogd worden omdat schepen met gestapelde containers er niet makkelijk onder door konden. “We kozen om de brug heel schuin te leggen, ineens ook over de Kasteletsingel.” De aansluiting is zo gemaakt dat het grootste verkeersstroom vanuit Paal vermindert. Toch zijn er nog wat klachten omdat autobestuurders moeten vertragen: “We hebben een snelheidsbeperking bepaald van 50km/uur. De bocht beneden is redelijk scherp, zodat je ook daar niet snel kan rijden. Maar het verkeer staat er tenminste niet stil.” Toch zijn er al een paar ongevallen gebeurd. “Daar kunnen wij jammer genoeg niets aandoen, dat is onvermijdelijk”, zegt de schepen.

Herinrichting Beringen Centrum

In het centrum van de stad komen er nieuwe appartementsgebouwen en een nieuw stadhuis. Dat zou ook het verkeer in Beringen moeten veranderen, al zal het wel een aanpassing vragen. Jean Vanhees: “Je moet daar mee leren leven. Vroeger was het heel moeilijk om op de markt te geraken. Nu hebben we voor eenvoud gekozen.” Een van de grootste problemen was dat er geen parking was. Nu zijn er zestien nieuwe parkeerplaatsen voorzien.

Serge Daniëls (VOORUIT), lid van de Commissie voor Openbare werken, Verkeer en Mobiliteit wil dat de kleine kring van Beringen stiller en zuiniger wordt. “Ik heb al verschillende keren gezegd dat Beringen Centrum zuiniger en stiller moet zijn.” vertelt Serge. Dat moet Beringen kunnen door de aanleg van een zuidelijke rondweg. “Die zuidelijke rondweg is iets wat een studiebureau ons heeft ingefluisterd”, aldus Vanhees. Die weg leidt het verkeer om en zal zo de auto’s uit het centrum van Beringen weghouden. “Dat is een van de mogelijkheden. Een ander is om een eenrichtingsweg te maken, maar wat dan met de andere richting?”, vraagt Vanhees. Serge Daniëls heeft liever een zuidelijke rondweg omdat het makkelijker is. Op dit moment liggen er verschillende opties op tafel, maar of er een van die plannen realiteit zal worden is nog niet duidelijk.

De herinrichting van Beringen Centrum zou volgens de plannen bijna zeven miljoen euro kosten, waarvan Fluvius bijna drie miljoen voor haar rekening zou nemen. Dat is veel geld, maar een investering die Beringen in de toekomst meer zou moeten opleveren

Vervoerregio

De vervoerregio is in heel Vlaanderen ingevoerd, en voor Limburg moet vooral het openbaar vervoer herzien worden. “Als stad zouden wij een aanpassing van het treinverkeer willen zien, maar dat komt niet aan bod. Het treinnet blijft zoals het nu is,” volgens Vanhees. Beringen zou een verdubbeling willen van het vervoer over de sporen tussen Hasselt en Mol. Op dit moment ligt er maar een spoor, maar er zijn twee sporen nodig om de capaciteit van de treinen te verhogen. “Nu rijdt er in elke richting een trein per uur. Als je de trein mist moet je een uur wachten. Met twee treinsporen kunnen we dat halveren”, aldus Vanhees.    Daarnaast is voor ons ook de verbinding met de regio Leuven van belang. Zeker voor het verkeer dat richting Diest gaat. Voor Beringen gaat er uiteindelijk niet zo veel veranderen. Er komt wel een gloednieuwe busverbinding met Genk.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende