© Flickr/Sean MacEntee

In Amerika worden sterren ingezet om brands te promoten. Zo is Kim Kardashian een social influencer voor allerlei producten, van juwelen tot medicatie tegen ochtendmisselijkheid. Maar ook bekende Vlamingen gebruiken sociale media om zichzelf en andere merken op de kaart te zetten. Jamilla Baidou, Hanne Troonbeeckx en William Boeva getuigen.

“Ik gebruik sociale media voor samenwerkingen en voor fans”, vertelt Jamilla Baidou (24). “Voor mij is het een uitlaatklep. Ik geef mijn mening en krijg graag reacties. Ik krijg ook bedankjes van mensen die blij worden van mijn posts. Soms plaats ik een status voor bedrijven, maar ik zal nooit met een product werken dat mij niet ligt. Zo zou ik niets met paardenborstels doen (lacht). Ik maak ook video’s voor Pabo, een erotisch merk, maar die komen meer op hun pagina terecht dan op de mijne. Ik wil niet dat mijn pagina gebombardeerd wordt met seksspeeltjes.”

“Sociale media gebruik ik voor mijn populariteit en voor de fans”, stelt William Boeva (27). “Zo nam ik ooit na elke voorstelling een selfie met het publiek en dan konden fans zich taggen. Ik heb sociale media alleen omdat het belangrijk is voor mijn doelpubliek. Ik post vooral mopjes en promoot ook wel eens mijn eigen producten, maar dat vind ik nogal commercieel. Ooit contacteerde een merk van pick-up trucks mij. Ze brachten trucks met kleine motor uit en wilden dat ik die zou promoten. Dat heb ik niet gedaan.”

“Ik beoefen sinds kort influencer marketing”, vertelt Hanne Troonbeeckx (38). “Veel bedrijven contacteerden mij om hun product te promoten maar ze dachten er niet bij na of ik en mijn volgers wel bij hen pasten. Daardoor kreeg ik het idee om influencers te zoeken die wel met hen matchten. Ik heb nu een eigen influencer agency Buzzooka.be dat influencers of BV’s aan brands koppelt. Ik giet hun boodschap in een persoonlijk jasje, zodat het geloofwaardig is. Daarnaast ben ik zelf ook een influencer, maar ik ben er niet 100 procent mee bezig. Ik beheer mijn sociale media zelf, want eigen persoonlijkheid is belangrijk voor een influencer.”


Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 21/06/2017

vorige volgende