Toneelgroep Diana voert deze week Het meisje zonder handen op in verschillende Antwerpse zalen. De groep werd twee jaar geleden in het leven geroepen door drie jonge acteurs. Intussen zijn ze aan hun tweede zelfgeschreven stuk toe. “Wij zijn gewoon een bende jonge gasten die doen wat ze graag doen.”

Ik word enthousiast ontvangen door Diana-stichters Mathias Van Der Goten (19) en Lucas Van Dam (19) en nieuwkomer Juicy Ijsselmuiden (21). Mede-oprichter Gilles Van Hecke (17) staat helaas in de file en kan het interview niet bijwonen. Dat weerhoudt de jonge acteurs er niet van hun geschiedenis, en hun nieuw stuk, nader toe te lichten.

Hoe kwamen drie jonge gasten als jullie erbij om een theatergezelschap op te richten?

Lucas: “Mathias, Gilles en ik volgden jongerenworkshops bij het Antwerpse theatergezelschap HETPALEIS en speelden samen in een voorstelling. Daarna hadden we zin om verder te gaan, maar buiten workshops is er niet zo’n groot theateraanbod voor jongeren. We besloten dan maar zelf een gezelschap op te starten en een eigen stuk te schrijven.”

Mathias: “Dat stuk werd Dedovstjina, dat we konden opvoeren in een klein buurtzaaltje. In het publiek ook de jury van het Landjuweel (een amateurtheaterfestival, red.). We wonnen diens jongerenprijs en konden de voorstelling op enkele plaatsen hernemen. Eigenlijk was het echt een succes voor zo’n drie jonkies.”

Intussen zijn jullie toe aan een tweede zelfgeschreven voorstelling. Waarover gaat Het meisje zonder handen?

Lucas: “Het stuk gaat over een vrouw die haar kind verliest, en over haar rouwproces. De tekst is geïnspireerd op een sprookje van de gebroeders Grimm. In het sprookje worden de handen van het meisje ook letterlijk afgehakt, maar dat hebben we eruit gehaald. Toch is de titel nog steeds heel toepasselijk: een rouwproces is een situatie van onmacht, je kunt er niet in ingrijpen.”

Dat klinkt als zware kost voor zo’n jonge schrijvers.

Mathias: “Misschien klinkt het allemaal heel heftig, maar het is niet de bedoeling dat het een superzware voorstelling wordt.”

Lucas: “We willen altijd vertrekken vanuit een krachtig basisidee, dat we vervolgens uitwerken. Tijdens het schrijven kunnen er wel geestige elementen bijkomen - liefst zelfs - maar het basisidee is best ernstig, ja.”

Wat willen jullie graag bereiken met dit stuk?

Mathias: “Ik wil vooral dat de mensen geraakt worden. Theater overstijgt het alledaagse leven: het kan je overdonderen, boven jezelf doen uitstijgen. Momenteel zijn er veel theatergezelschappen die al lang bezig zijn en intussen gevestigde waarden zijn geworden - en met reden. Maar er ontbreekt toch een soort jeugdigheid, die het theaterlandschap nochtans deugd zou doen.”

Lucas: “Het is tijd voor dynamisch jong geweld, dat niet beïnvloed is door een hele canon, of door allerlei factoren van buitenaf. Ik denk dat wij daarin vrij zuiver zijn.”

Mathias: “Juist omdat we zo jong zijn, willen we gewoon ons eigen ding doen. Als meer jonge mensen dat zouden doen, zouden daar sowieso heel wat goede ideeën uitkomen, daar ben ik zeker van.”

Heb je het gevoel dat theater leeft bij jongeren?

Juicy: “Theater is écht. Ik denk dat veel jongeren al die special effects in de cinema beu raken: dat ziet er allemaal hetzelfde uit. Die echte ‘liveness’, die ervaren we vandaag nog heel weinig. Dat is wat mensen naar het theater lokt.”

Lucas: “Om geëntertaind te worden, moet je al lang niet meer naar het theater, maar mensen beseffen wel dat theater een heel ander medium is, artistieker en directer.”

Waarom moet iedereen komen kijken naar Het meisje zonder handen?

Lucas: “Omdat we mensen willen inspireren. We zijn jong, we brengen nieuw leven in theater. Ik denk ook dat wij vrij persoonlijk theater maken.”

Mathias: “Meestal is er een barrière tussen podium en publiek. Wij willen dat doorbreken: we zijn gewoon een bende jonge gasten die doen wat ze graag doen. Ik denk dat dat enthousiasme leuk is om naar te kijken.”

Het meisje zonder handen speelt van 28 april tot 4 mei op verschillende locaties in Antwerpen. Info en tickets op www.toneelgroepdiana.be.

© 2014 – StampMedia – Maya Witters


Dit artikel werd gepubliceerd door allesoverjeugd.be op 29/04/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door apen.be op 29/04/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door jongerenplaneet.be op 29/04/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 29/04/2014