Antwerpse belwinkels hebben met de telefoonhokjes altijd ingespeeld op de behoeften van migranten. Maar volgens de uitbaters zijn hun telefoonhokjes niet winstgevend meer. Door de komst van social media en smartphones gebruiken steeds minder mensen de telefoonhokjes om hun familie in het buitenland te contacteren.

Nieuwe migranten maken minder gebruik van de telefonie die belwinkels aanbieden. De belwinkels wijten die daling aan het gebruik van smartphones en social media. Mensen kiezen ervoor om het contact met hun familie en vrienden te onderhouden via het internet. Diensten zoals Skype, Facetime en Facebook maken het mogelijk om gratis te communiceren. Wat wel opvalt, is dat het vooral jongeren zijn die de belwinkels links laten liggen. Zij zijn over het algemeen beter bekend met de verschillende internetdiensten.

De meeste belwinkels in Antwerpen liggen in de buurt van de Handelstraat, Van Wesenbekestraat en de Turnhoutsebaan. De uitbaters van de belwinkels moeten het vooral hebben van ouderen. Het zijn zij die nog langskomen om gebruik te maken van de telefoonhokjes. “Overdag is het rustig, de meeste klanten komen ’s avonds en in het weekend. Dan zijn de gesprekken ook het langst”, aldus Nourdin Bougria van Noumedia BVBA in de Handelstraat.

Vliegtuigtickets

Van het inkomen uit de telefoonhokjes alleen valt niet te leven. Belwinkels moeten daarom hun zaak uitbreiden
en andere diensten aanbieden. Je ziet verkoop in sigaretten, telefoonkaarten en verkoop van (Indische Bollywood) films. Daarnaast bieden ze ook het gebruik van internet aan. Zo biedt Noumedia klanten ook de mogelijkheid om er vliegtickets te boeken. De nieuwe communicatievormen hebben hun sporen achtergelaten. “Wij zijn
zelfs gestopt met het aanbieden van telefonie. Met de komst van Skype en het massaal internetgebruik was het niet langer de moeite om ons nog te richten op telefonie voor migranten”, besluit Shahida Parveen van Chanfood Shop in de Antwerpse Veldstraat.

© 2014 – StampMedia – Sharmentha Read; foto: Rik Potoms


Dit artikel werd eerst gepubliceerd in PIDMAG, het magazine van StampMedia, Jaargang 3, nr. 8, p.12
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 07/08/2014