©Electronic Arts

Het nieuwste Battle Royale spel ‘Apex Legends’ is al 25 miljoen keer gedownload in één week. Zo is het gratis spel goed op weg om populairder te worden dan het wereldberoemde spel ‘Fortnite’. En dat terwijl er amper reclame voor werd gemaakt.   

‘Apex Legends’ werd uitgebracht op 4 februari door spelontwikkelaar Electronic Arts (EA), het is ontwikkeld door Respawn Entertainment dat eerder ook al had meegewerkt aan de bekende games ‘Call of Duty’ en ‘Titanfall’. Binnen de drie dagen was ‘Apex Legends’ tien miljoen keer gedownload en speelden er een miljoen mensen op hetzelfde moment.   

Battle royale

De voornaamste reden waarom het spel razendsnel populair is geworden, is omdat het een battle royale spel is. Battle royale is een subgenre van survivalspellen waarin een groot aantal spelers het tegen elkaar opneemt. In een team van drie vecht je tegen negentien andere teams met de bedoeling om als laatste team over te blijven. Ook Ian uit Boechout (17) is overtuigd: “Ik ben grote fan van battle royale games. Apex Legends geeft daar nog een aparte twist aan en is de beste in zijn genre. Het is een fantastisch spel!”  Het genre kende zijn grote doorbraak in 2017 dankzij het spel ‘PlayerUnknown’s Battleground’ (PUBG), maar werd pas echt bekend bij het grote publiek dankzij het spel ‘Fortnite’. Nu is ‘Apex Legends’ goed op weg om nog populairder te worden. Om het verschil duidelijk te maken: ‘Fortnite’ had na vijf maanden 30 miljoen downloads, ‘Apex Legends’ had er na een week al 25 miljoen.  

Populariteit

Apex Legends is een gratis spel en dat zorgt ook voor een grote fanbase. Jong en oud testen het uit omdat je er niet voor moet betalen, en krijgen de smaak te pakken om te blijven spelen. Het spel krijgt zeer goede reviews op bekende sites als Metacritic en Gamespot, waar het respectievelijk een 92/100 en een 9/10 krijgt. Een ander pluspunt volgens spelers is dat je non-verbaal kan communiceren. Spelers kunnen aan hun teamgenoten aangeven waar ze naartoe willen, waar er wapens liggen en waar de andere teams zijn, zonder dat ze een hoofdtelefoon nodig hebben.   

Aparte keuze

EA heeft ervoor gekozen om het spel zonder reclame op de markt te brengen. Dat is een aparte keuze omdat het bedrijf een groot marketingteam heeft dat meestal veel reclame maakt wanneer er een nieuwe titel uitgebracht wordt. Dirk Van Welden, game developer bij i-illusions, zegt dat het een groot risico was: “Een game uitbrengen zonder enige vorm van reclame wordt bijna nooit gedaan. EA slaagt daarin omdat het een bekend bedrijf is, dat bij alles wat het doet veel persaandacht krijgt. Bij een kleinere, onbekendere developer had die aanpak nooit gewerkt. Aan de andere kant is het een heel slimme zet. Mochten ze op voorhand reclame gemaakt hebben, waren er misschien negatieve reacties gekomen en had het spel gezien kunnen worden als een kopie van ‘PUBG’ en ‘Fortnite’”. 

Het aantal spelers zal waarschijnlijk nog toenemen. Ontwikkelaar Respawn onderhandelt met het Chinese technologiebedrijf Tencent om het spel ook in China te lanceren.   


Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey op 21/02/2019

vorige volgende