De begrippen student en alcohol gaan sinds mensenheugenis hand in hand. Hogeschool PXL in Hasselt grijpt het initiatief Tournée Minérale aan om hun studenten extra te sensibiliseren omtrent de gevaren van alcoholgebruik, maar dat zorgt niet voor het nodige enthousiasme bij de Hasseltse studenten. 

De campagne Tournée Minérale van VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen) en Stichting tegen Kanker roept alle Belgen op om in februari 2017 geen alcohol te drinken. Ondertussen hebben al meer dan 35.000 Belgen hun deelname aan de droge maand bevestigd.

“Ik heb de indruk dat studenten gebaat zijn bij een sensibiliseringscampagne”, zegt Judit Dubois van PXL Studentenvoorzieningen. “Volgens VAD is het erg gesteld met alcoholgebruik bij studenten. Drinken is een deel van de studentencultuur, het is de normaalste zaak van de wereld om veel alcohol te nuttigen. We willen die gelegenheid aangrijpen om onze studenten bewust te maken van die problematiek. Ook als ze niet meedoen aan Tournée Minérale, willen we hen in ieder geval laten stilstaan bij hun alcoholverbruik. Het is een kwetsbare groep.”

De Hasseltse studenten lijken voorlopig minder enthousiast te zijn over de campagne. “Dit is eigenlijk het eerste dat ik daar van hoor,” zegt Wouter Hubrechts, praetor bij studentenvereniging Miezerik (Geneeskunde) in Diepenbeek. “Binnen onze vereniging is daar nog niet over gesproken. Ik ben in ieder geval niet van plan om aan dat initiatief deel te nemen. Dat zegt me niks.” Bij de DIP’s, de studentenvereniging voor Chemie en Biologie, klinkt een gelijkaardige boodschap.

Studenten en alcoholgebruik gaan hand in hand

Slecht gekozen moment

PR-verantwoordelijke van studentenvereniging Filii Lamberti (Wiskunde) Jeffrey Gorissen weet ook van niets. “Bij mijn weten is daar in onze vereniging niets over gezegd. Er staan de komende maand elke week activiteiten gepland en die draaien zeker niet rond het inperken van ons alcoholgebruik. Ik denk ook niet dat zo’n actie veel studenten zal aanspreken.”

Hij vermoedt dat Tournée Minérale vooral in de verkeerde periode plaatsvindt. “Voor studenten is het moment erg slecht gekozen”, zegt Gorissen. “December en januari staan bijna volledig in teken van de blok en de examens. In februari hebben we onze lesvrije week en daarna begint een nieuw semester. Dat zijn ideale gelegenheden om er nog eens goed in te vliegen. Daarbij denk ik niet dat veel studenten zich zorgen maken over hun alcoholgebruik. Velen drinken in hun studententijd stevig door, maar stoppen achteraf weer even gemakkelijk.”

De uitbater van cafetaria en studentenfuifzaal Fitlink in Diepenbeek, Marino Ulburghs, neemt alvast geen speciale maatregelen voor de droge maand. “Ik heb niet de indruk dat dit leeft bij de studenten. In februari vindt er hier een alcoholvrije fuif plaats, maar daar blijft het bij. Er staat hier wel een voorraad alcoholvrij bier, maar die had ik al. Ik vermoed ook dat daar even weinig vraag naar zal zijn als anders”, lacht Ulburghs.

 

"Studenten gaan anders met alcohol om"

Bij VAD vermoedden ze dat het initiatief minder populair zou zijn bij studenten. “Het zou mooi meegenomen zijn als er veel studenten meedoen. We verwachten echter dat er vooral 25-plussers en ouderen op afkomen”, zegt Jochen Schrooten, de projectverantwoordelijke van Tournée Minérale bij VAD. “We hebben contact opgenomen met een aantal mensen uit studentenkringen, maar we zijn er ons van bewust dat studenten anders reageren op het stoppen met drinken. In tegenstelling tot veertigjarigen merken zij nog niet welke negatieve gevolgen alcoholgebruik op de lange termijn kan hebben.”

Studenten vormen nochtans een belangrijke doelgroep van VAD. “We gaan zeker bestuderen hoeveel jongeren aan de campagne hebben deelgenomen”, zegt Schrooten. “Het lijkt mij erg interessant om in de toekomst een gelijkaardige campagne op poten te zetten die zich speciaal op studenten richt. Ik heb al nagedacht over een actie omtrent de examens. We kunnen bijvoorbeeld een oproep lanceren om in de blokperiode niet te drinken, waarin we benadrukken dat ze zich zonder alcohol frisser voelen en beter kunnen studeren. Dat is een goede vertaling van deze campagne op studentenmaat. Maar dat is toekomstmuziek. We bestuderen eerst de resultaten van de huidige campagne.”

 

Alcoholvrije pintjes en cocktails

Judit Dubois laat zich niet afschrikken door de terughoudendheid van studenten. “Vanuit mijn werkveld gezondheid heb ik beslist om zo veel mogelijk studenten en personeelsleden te mobiliseren om zich in te schrijven voor Tournée Minérale”, zegt Dubois. “Tot nu toe telt de PXL-groep 50 inschrijvingen, al gaat het vooral om personeelsleden. Om de studenten warm te maken voor het initiatief delen we binnenkort flyers uit op school en nemen we de komende weken contact op met de studentenverenigingen van PXL.”

Verder organiseert PXL Studentenvoorzieningen in februari verschillende acties rond het initiatief. “Op de startdag delen we aan alle studenten gratis flesjes bruiswater uit”, zegt Dubois. “Er is een lezing gepland van Michael Niclaus, een jonge gast die vroeger kampte met een alcoholverslaving. We organiseren ook een workshop waar we studenten zelf alcoholvrije cocktails leren maken. In de cafetaria schenken we alcoholvrij bier en op Facebook verspreiden we dagelijks onze alcoholvrije cocktail van de dag.”

© 2017 – StampMedia – Aaron Eerdekens


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 24/01/2017