Linda Put kijkt er naar uit om haar klanten nog vele jaren de laatste haartrends te bezorgen

"Je moet bereid zijn en blijven om telkens nieuwe dingen bij te leren", aldus Linda Put. Een gebrek aan beroepskennis en ambitie zijn volgens de VDAB de grootste redenen waarom het kappersberoep sinds vorig jaar een kwalitatief knelpuntberoep is. 

"Natuurlijk heb je niet meteen de meest professionele haarproducten in je rek staan. Je begint klein, maar bouwt langzaam op." Linda Put was nog maar net afgestudeerd toen ze op negentienjarige leeftijd haar eigen kapsalon opende. 27 jaar later verwelkomt ze nog steeds al haar klanten, zowel jong als oud, met plezier.

© Giulia

Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat alle kappers ambitieus zijn. Volgens de VDAB coacht de kappersopleiding steeds meer leerlingen die hoopten om eerst in andere opleidingen te slagen. Dat ze uiteindelijk een diploma halen voor een staand beroep, werkt voor de meesten toch niet zo motiverend.

Toch toont Put haar enthousiasme voor het kappersberoep. Begin dit jaar besloot ze dat haar kapsalon aan vernieuwing toe was. Ondertussen decoreren groene gloedlichten de witgeverfde muren en krijgen de nieuwste haarproducten een plaatsje in moderne opbergkastjes. "Ik kan niet wachten om er nog vele jaren bovenop te doen", aldus Put.

Onmisbare vaardigheden

Gebrek aan beroepskennis speelt volgens de VDAB een grote rol. Put: "Als kapper moet je niet alleen slagen in je kappersopleiding. Je moet bereid zijn en blijven om telkens nieuwe dingen bij te leren." Zo volgt de kapster uit Viversel haar eigen advies op door haar snittechnieken jaarlijks bij te schaven.

Blijven bijleren is volgens Put niet de enige onmisbare vaardigheid. "Tijdens avondlessen leren kappers uit Londen ons de nieuwste haartrends aan. Je moet een artistieke visie hebben om deze trends te kunnen waarderen", aldus Put.

Het sociale aspect mag een goede kapper ook niet verwaarlozen. Klanten slaan graag een babbeltje terwijl ze hun nieuwe look bewonderen in de spiegel. Put: "Hoewel ik graag op vakantie ga, verheug ik me altijd op mijn terugkomst en op de verhalen van mijn klanten."

Nieuw evaluatieformulier

Ook Coiffure.EU, de Europese vereniging van werkgeversorganisaties in het kappersberoep,  maakt duidelijk dat kapper zijn meer inhoudt dan enkel haren knippen en kleuren. Zo ontwierp ze begin dit jaar een nieuw evaluatieformulier met alle verwachte kappersvaardigheden keurig opgesomd.

Het evaluatieformulier is opgedeeld in basisactiviteiten en specifieke activiteiten. Een voorbeeld van zo’n basisactiviteit is het kunnen vastleggen van een afspraak met een klant. Haarverlengingen aanbrengen behoort dan weer tot de specifieke activiteiten.

Werkgevers beoordelen hun medewerkers aan de hand van dit formulier. De teruggekregen feedback verduidelijkt niet alleen de verwachtingen van de werkgevers, maar drijft de medewerkers opnieuw door ambitie. Ze voelen namelijk de drang om hun werk te verbeteren.

Het nieuw evaluatieformulier toont alweer dat het kappersberoep om veel vaardigheden vraagt. Put beschouwt dit toch niet meteen als een negatief gegeven. "Het duurde ongeveer drie jaar vooraleer ik vaste klanten had. Toch bleef ik bijleren en ambitieus ingesteld. Zo kwamen de mensen uiteindelijk zelfs van verdere streken", aldus Put die klanten ook uit Diepenbeek, Alken en Diest verwelkomt.

© 2017 - StampMedia - Giulia Latinne

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 02/05/2017

vorige volgende