BRUSSEL - Het boek doet het niet goed. In 2013 is de boekenverkoop zelfs met 2,6% gedaald. Daarom organiseerde het overlegplatform BoekenOverleg op 21 maart De Staat van het Boek. Met een speciale rol voor strips: “Stripverhalen kunnen een katalysatorrol vervullen voor de leesbevordering.”

BoekenOverleg, een overlegplatform dat de boekensector wil samenbrengen, organiseerde op 21 maart voor de vierde keer De Staat van het Boek. Tijdens dit symposium kregen prominente personen de kans om hun visie over de boekensector te ontplooien in het Vlaams Parlement.

Deze editie stond het memorandum ‘Boeken Op Tafel’ in de schijnwerpers. Een van de prioriteiten die in dat dunne boekje opgesomd staan, is de leesbevordering. Volgens BoekenOverleg moeten mensen terug meer beginnen lezen zodat ze het plezier ervan kunnen (her)ontdekken. Geletterde mensen zijn immers belangrijke bouwstenen voor een krachtige maatschappij.

Economische terugval

Maar de leesbevordering in ons land verloopt tegenwoordig moeizaam, legde Majo De Saedeleer, directrice van Stichting Lezen, uit: “Door de economische terugval heeft het doorsnede gezin een kleiner budget waardoor ze minder geld aan boeken kunnen of willen spenderen.”

Daarnaast wordt ook de huidige migratie aanzien als een barrière, omdat migranten de Nederlandse taal niet altijd even goed beheersen en zich dus ook niet snel in een boek zullen verdiepen. De nieuwe technologische ontwikkelingen zijn daarenboven ook geen grote hulp. Zij zijn immers meester in de aandacht wegtrekken van boeken.

Stripverhaal als katalysator

In tegenstelling tot het boek doet de strip het al een tijdje opmerkelijk goed in ons land. Volgens Koen Van Rompaey, directeur van Stripgids, kan de strip de leesbevordering voor boeken vooruithelpen: “De stripverhalen kunnen een katalysatorrol vervullen voor de leesbevordering, maar niemand maakt er gebruik van”.

Om dat te illustreren gaf hij een voorbeeld uit de gevangenis: “Bij Stripgids krijgen wij regelmatig de vraag van niet-Nederlandstalige gevangenen om kinderstripverhalen op te sturen. Op die manier kunnen ze het Nederlands makkelijker leren. Daarna kunnen ze dan overgaan tot boeken lezen. Stripverhalen kunnen dus eigenlijk een tussenstap zijn naar boeken. Spijtig dat de overheid en het onderwijs daar geen gebruik van maken.”

Onderwijs vastgeroest

Tijdens De Staat van het Boek kwamen de aanwezigen altijd weer terug op hetzelfde onderwerp: het onderwijs. Gert Brouns, eigenaar van Limerick, vindt dat het onderwijs is vastgeroest als het op lezen aankomt: “De boeken op de boekenlijst die studenten verplicht moeten lezen is nog steeds dezelfde lijst als toen ik op de schoolbanken zat. Er zijn in de afgelopen jaren genoeg boeken geschreven die het verdienen om op die lijst te staan”.

Toch zijn er verschillende initiatieven om boeken lezen weer populair te maken. Zo stelt Gert Brouns, eigenaar van de Gentse boekenwinkel Limerick, de typmachines van Willem Frederik Hermans in zijn winkel tentoon om scholen en andere organisaties richting boekenwinkel te lokken. Sigrid Bousset, directrice van het internationaal literatuurhuis Passa Porta, organiseert een tweejaarlijks festival: “Om ook de aarzelende lezers te lokken, snijden we zo veel mogelijk verschillende onderwerpen aan”.

Maar niet bij iedereen werpen de acties vruchten af: “Wij hebben ontdekt dat het beter is om op initiatieven van buitenaf te wachten omdat het vaak erg moeizaam verloopt als we zelf met iets op de proppen komen”, concludeerde Erna Van den Abeele, bibliothecaresse van Puurs.

© 2014 – StampMedia – tekst: Celien Suykerbuyk, foto: Rik Potoms