Nog voor de start van het academiejaar is er al veel stof opgewaaid omtrent de hele hervorming van het hele onderwijssysteem en de eventuele verhoging van het inschrijvingsgeld. Studenten protesteren nu al massaal op de voorgestelde plannen. “Maar hervorm de essentie. Verbeter de zaken die nu al goed zijn. Hervorm daarom niet blind”, schrijft de pas afgestudeerde Kwinten Rummens (22) in onderstaand opiniestuk, een boodschap voor onze Vlaamse onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V).

First things first: ons Vlaams onderwijs behoort tot de wereldtop. Daarop mogen, excuseer, moeten we trots zijn. Wij Belgen worden in het buitenland gezien als slimme, flexibele werknemers met een grote talenknobbel. Dat is het resultaat van ons onderwijs, dat al jaren op een hoog niveau presteert.

We staan nu, met de hele onderwijshervorming die de nieuwe Vlaamse regering wil doorvoeren, op een kantelpunt. Dit is dan ook een pleidooi om zich niet blind te staren op een deel van deze hervorming, maar om het hele plaatje te bekijken.

Tussenschotten

De plannen van de Vlaamse regering om nu al dan niet de tussenschotten ASO, TSO, BSO, KSO af te schaffen zuigen veel te veel aandacht op. De échte essentie van deze hervorming zou net in het teken van de leerlingen en leerkrachten moeten staan.

Mevrouw Crevits, hervorm het systeem om hen net beter te begeleiden. Het is bewezen dat er niets mis is met de kwaliteit, maar net wel met het hele watervalsysteem waarin een leerling door mogelijk slechte begeleiding van een ASO-richting in een TSO- of BSO-richting terechtkomt. Onderwijstypes waar niets mis mee is, maar het loopt fundamenteel mis met het begeleidingsproces van die leerlingen. Betere begeleiding van de leerkrachten is daarom nodig om deze leerlingen sneller op te merken en ze dan ook beter te ondersteunen.

Het is heel gemakkelijk om op leerkrachten te vitten en ze tonnen kritiek te geven, maar daar is niemand bij gebaat. Bied hen oplossingen aan, werk samen en voer ook een nieuw beleid in de hogescholen, waarin deze mensen worden gevormd tot leerkracht. Net zij hebben de essentiële taak om onze kinderen voor te bereiden op de toekomst. Daarom is het superbelangrijk om hen meteen ook de juiste richting uit te sturen, zodat ze geen jaren verspillen.

Aantrekkelijk

Maak het beroep van leerkracht daarom ook weer aantrekkelijk. Schrik ze niet af met tonnen papierwerk en duizenden lesvoorbereidingen. Laat hen lesgeven, laat hen kinderen iets bijleren. Maak van de school een fijne ontmoetingsplaats, geen fabriek waarin ze verzuipen in onnodige en complexe regeltjes.

Investeer dan ook in de juiste dingen. Dat zal niet gemakkelijk zijn in deze tijden van crisis. Besparen zal nodig zijn, maar doe dit ook niet blind. Denk eraan: het gaat hier over de toekomst van meerdere generaties. Generaties die ons land draaiende moeten houden en die ook later voor ons pensioen zullen zorgen.

Toelatingsproef

Ik was dan ook eerder verbaasd toen opnieuw berichten verschenen over een eventuele toelatingsproef, die de rector van de KU Leuven op poten wil stellen. Op zich is zo’n proef niet slecht: het begeleidt de toekomstige student mogelijk naar een juist pad. Maar wat met leerlingen die minder kansen hebben gekregen in het middelbaar onderwijs en door het watervalsysteem eigenlijk niet op de juiste plek zitten? Op die manier sluit je hen ook meteen uit, terwijl deze maatregel puur een financiële beslissing is om de kosten van de universiteit te drukken.

Beste mevrouw Crevits, mag ik u daarom op het hart drukken om eerst correct overleg te plegen met de verschillende onderwijsinstellingen en bovenal ons studenten niet uit het oog te verliezen. Bespaar niet blind, maar ondersteun ons en al die toekomstige leerlingen net meer.

Investeer in ons. Wij zijn het waard.

Lees alle artikels in ons dossier-leerkrediet

 

© 2014 – StampMedia – Kwinten Rummens


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/09/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Pieternet.be op 26/09/2014