Isra Johri zit in het vierde middelbaar op het Xaveriuscollege in Antwerpen en stelt zich vragen bij het nieuwe puntensysteem van Smartschool voor scholieren.

De eerste weken van het nieuwe schooljaar merkten leerlingen over heel Vlaanderen een vernieuwde functie op het scholenplatform Smartschool. Wat vroeger het puntenboek ‘score’ was, heeft nu de naam ‘resultaten’ aangenomen, maar dat is lang niet het enige wat er aan de functie is veranderd. Bij elk gegeven resultaat zijn ook de kleurencodes veranderd. Het lijkt banaal, maar de mentale impact op leerlingen mag niet onderschat worden.

Vorig jaar werd er nog gerekend met een eenvoudige kleurencode: groen (51 procent en alles daarboven), geel (50 procent) en rood (49 procent en alles daaronder). Dit schooljaar heeft het puntenboek er twee kleuren bijgekregen waardoor de verdeling er nu zo uitziet: rood (0-49 procent), geel (50-64 procent), het oude lichtgroen (65-84 procent), en een nieuwe donkergroen (85-100 procent).                           

Uitspraken als: “Mijn motivatie is immens verlaagd” en: “Ik heb het gevoel dat wat vroeger goed was nu niet meer genoeg is” van medeleerlingen tonen aan dat de verandering in kleurencode een grote impact heeft gehad op de vernoemde leerlingen. Als een leerling vroeger 60 procent haalde, was dit gewoon lichtgroen. Alle scores die in het lichtgroen waren, werden dus gewoon gezien als goed.

“Met de nieuwe kleurencode wordt de lat van wat vroeger als gemiddeld werd gezien hoger gelegd”

Met de nieuwe kleurencode krijg je nu bij je vorige 'goede' 60 procent een ‘slechter’ geel en wordt de lat van wat vroeger als gemiddeld werd gezien verhoogt naar resultaten van 70 procent, wat voor sommige leerlingen niet haalbaar is. Bovendien wordt de ‘beste’ kleur pas vertoont als je 85 procent scoort of meer, wat tegenwoordig bijna ongezien is in de tweede en derde graad ASO.

Als gevolg hiervan merk je bij de leerlingen een groot verlies van motivatie en een soort toegevoegde hiërarchie bij het verder opdelen van de kleurencode. Hieruit kunnen we ons dus enkel de vraag stellen waarom deze puntensystemen bestaan. Een kleine verandering in het beoordelingssysteem toont namelijk zo’n invloed op leerlingen hun mentale associatie met goed en slecht en hun motivatie om door te gaan.

Zijn dit soort systemen dus echt een middel om 'de focus meer te leggen op het leerproces dan op het resultaat’ zoals het luidt bij Smartschool of juist een middel om steeds meer de nadruk te leggen op de resultaten en de lat steeds hoger te leggen voor de gemiddelde scholier?


Dit artikel werd gepubliceerd door De Standaard op 13/02/2023.

vorige volgende