Stellen dat TwitSpark in 2011 een vliegende start heeft genomen, zou zowat het understatement van het jaar zijn. Oprichter Davy Kestens haalde voor de lancering op enkele weken tijd niet minder dan 1,1 miljoen dollar binnen. Hij heeft intussen een kantoor en een appartement in San Francisco.

Momenteel werken er acht mensen voor TwitSpark. Tegen het eind van het jaar moeten dat er twaalf worden. TwitSpark, een klantendienst van bedrijven op Twitter, ontstond, zoals veel van de ideeën van de jonge ondernemer, vanuit een ander idee. Kestens wou de feedback op Ghostbloggers - een van Kestens' sites waar mensen online blogs kunnen schrijven en vervolgens anoniem verkopen - efficiënter opvolgen. Reclamebureau DDB gebruikte de technologie voor een campagne van Volkswagen en de bal ging aan het rollen. Al gauw zat Kestens in San Francisco te praten met de grootste innoverende breinen van deze aarde.

Work hard, play hard

In Silicon Valley richtte Kestens een eigen kantoor in met vier vaste werknemers. In België kiest hij voor freelancers: "Ze zijn gemotiveerder, werken harder en meer. Het enige nadeel is dat ze meer kosten, maar dat neem ik er wel bij", zegt hij tijdens een bezoek aan Brussel. In San Fransisco is het trouwens niet alleen werken wat de klok slaat. Elke vrijdagavond wordt er iets gedronken op kosten van het bedrijf. "Je leert elkaar beter kennen, het bemoedigt de sfeer en dat komt de productiviteit ten goede." Later komt er nog een gong te staan in het kantoor, zodat de salesmanagers op een leuke manier een verkoop kunnen aankondigen. "Slaan ze op de gong zonder een verkoop afgesloten te hebben, betalen zij de volgende vrijdagavond", glimlacht Kestens.

Hoger-lager

In België is Davy Kestens niet alleen in de weer met zijn bedrijf. Hij spreekt regelmatig voor jonge ondernemers om zijn visie en ervaringen over te brengen. "Mensen mikken vaak te laag", zegt hij. "Veel mensen solliciteren voor posities waar ze te hoog voor gekwalificeerd zijn. Daar heb ik mijn bedenkingen bij, want voor een topjob krijg je nu maximum twee sollicitanten, terwijl er in realiteit veel meer kanshebbers zijn."

Concurrentie

Het komende jaar verwacht Kestens niet meteen hevige concurrentie voor TwitSpark. "We hebben het geluk dat soortgelijke bedrijven zijn opgekocht door Microsoft of Wildfire", zegt hij gerust. "Dit jaar zullen ze dus nog niet werken aan de uitbreiding van hun product, maar eerder aan de samenwerking met het moederbedrijf. En dat speelt in ons voordeel."

Wolkenkrabber

Trouw aan zichzelf ziet Kestens veel nieuwe uitdagingen in de toekomst. TwitSpark is zeker niet het eindpunt van zijn carrière. "Ik zou graag eens een wolkenkrabber neerzetten of een investeringsmaatschappij op poten zetten", klinkt het ambitieus. "En ik wil ook wel eens bezig zijn met hardware, om een echt product op de markt te brengen. Er zit nog zoveel onbenut kapitaal in deze wereld. Er zijn nog zoveel mogelijkheden", zucht hij. "Ik heb wat geluk gehad met TwitSpark, maar ik heb er ook hard voor gewerkt. Hoe harder je werkt, hoe meer kans je maakt om het geluk aan je zijde te hebben.”

 © 2012 - StampMedia - Jappe Pollentier

 

 

 

 


 

Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 19/09/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 19/09/2012

Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 19/09/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 19/09/2012