reacties (0)

Op 25 maart werd in The Body Shop in Antwerpen het startschot gegeven van de Yes Yes Yes! To Safe Sex campagne. The Body Shop en MTV slaan voor de derde keer de handen in elkaar om veilige seks bij jongeren te promoten. De Kempense diva Kate Ryan had de eer om de Yes Yes Yes Lip Balsem voor te stellen.

Staying alive

In 2007 waren wereldwijd ongeveer 33 miljoen mensen besmet met HIV. Vooral jongeren tussen 16 en 24 lijken erg vatbaar voor het virus. MTV’s Staying Alive Foundation tracht daarom jongeren van over heel de wereld te sensibiliseren voor de gevaren van HIV en aids. Twee keer per jaar reikt de foundation prijzen uit aan jongeren die zich op het terrein inzetten voor aidsbestrijding. Met de opbrengst van campagnes als deze, geeft de foundation naast morele ook een financiële ruggensteun.

Sensuele lippen

De opdracht voor The Body Shop was om een attractief product leveren. Dat werd dus de ‘tantalising’ lippenbalsem. “Een lippenbalsem is een product dat iedereen kent en gebruikt. Jong en oud, jongens en meisjes, mannen en vrouwen.” Volgens Maïté, een enthousiaste medewerkster van The Body Shop, zit er zelfs meer achter. “Je begint toch pas aan seks nadat je gekust hebt.” En omdat lippenbalsem alleen niet voldoende is, krijg je er een gratis condoom bovenop.

Verantwoordelijkheid

De opbrengst van de verkoop van de lippenbalsem wordt dan gestort op de rekening van de Staying Alive Foundation. “Maar er is meer dan dat”, vertelt Maïte. “Anita Roddick, oprichtster van The Body Shop zei ooit: ‘The business of business should not just be about money, it should be about responsibility. It should be about public good, not private greed.’” Haar collega Lizette voegt eraan toe dat zij hun etalages maar al te graag lenen om boodschappen als die voor veilige seks uit te dragen.

Geen tonggedraai, maar klare taal

Aan Kate Ryan werd gevraagd om het Belgische boegbeeld van de actie te worden en daar hoefde ze geen moment over nadenken. Het is immers niet de eerste keer dat ze campagnes tegen aids steunt. “Ik vind het een te belangrijk gegeven om aan me voorbij te laten gaan”, zegt ze. Bovendien houdt Ryan van duidelijke boodschappen. “Het is een heel goede slogan omdat het gaat over veilig vrijen zonder de woorden HIV of aids te gebruiken. Iedereen weet meteen waar het om gaat. Haal je portemonnee dus maar meteen boven!”

© 2009 – StampMedia – Leila Kandil


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen - online op 26/03/2009

 


Reacties

Plaats een reactie