© Pixabay
reacties (0)

Heeft u ook al mama’s in K3-jurkjes gezien of papa’s met een Samson & Gert T-shirt? Of heeft u misschien iemand zien rondlopen met een Nokia 3310 of Gameboy in de hand. Nee, u was toen niet aan het dromen. Die nostalgische dingen zijn weer in de mode.

In 2007 vierde Mega Mindy haar eerste verjaardag, werd het laatste seizoen van Spring uitgezonden en bracht K3 – mét Kathleen – de single Kusjesdag uit. De kinderen van toen zijn de volwassenen van nu. Al valt over de term ‘volwassen’ te discussiëren. Vijftig jaar geleden dacht de helft van de twintigers vooral aan een ding: huisje-tuintje-kindje. Nu is dat helemaal anders.

“Volwassenen willen hun kindertijd zo lang mogelijk rekken. Dat valt vandaag meer dan ooit op. Mensen blijven langer bij hun ouders wonen en studeren langer”, zegt Joshe Kuypers, studente pedagogische wetenschappen.

Maar er is meer aan de hand. In hotel-mama is de televisie blijkbaar kapot. Het lijkt alsof er enkel naar Ketnet gekeken kan worden. Toeval of niet, de drie topprogramma’s van toen – Samson & Gert, W817 en Spring – maken dit jaar hun comeback. Ketnet bestaat twintig jaar en dat vieren ze in het Sportpaleis, of zoals Samson het zou zeggen: het Sportpladijs. In een mum van tijd was een eerste Sportpaleis uitverkocht. En toen een tweede. En een derde. De vraag bleef aanhouden, waardoor Ketnet zijn verjaardagsfeest straks maar liefst vier keer mag vieren, en dat onder de naam Throwback Thursday.

Sportpladijs

Maarten Janssen is netmanager bij Ketnet en de bezieler van Throwback Thursday in het sportpladijs. “Al sinds de start in 1997 is Ketnet de favoriete zender van verschillende generaties kinderen. Veel jongvolwassenen hebben dan ook heel warme herinneringen aan de programma’s die hun jeugd kleurden, zoals W817, Spring, De Boomhut of Samson & Gert. Dit jubileum leek ons de perfecte gelegenheid om ons toenmalig publiek nog eens samen te brengen voor een zalige avond met hun idolen uit die tijd”, zegt Janssen.

“Ik kijk er enorm naar uit!”, zegt Marieke Iwens (21). “Ik was vroeger al een hele grote fan van die kinderprogramma’s en ben dat nu nog steeds. Of ik daar niet te oud voor ben? Nee helemaal niet! Ik word er gelukkig van en het brengt mensen samen, dus voor mij heeft het alleen maar voordelen.” Iwens hoopt vooral dat ook K3 zal optreden tijdens de shows. “Dat zou ik echt geweldig vinden. Maar of ze nu komen of niet, ik zal sowieso mijn K3-jurkje aantrekken”, lacht Iwens.

Ook de vroegere Eurosong for Kids-kandidaten zijn mogelijke artiesten voor in het Sportpaleis. Op Facebook zijn er zelfs al groepen opgericht met de naam ‘Wij willen Tonya op Throwback Thursday in het Sportpladijs’ en ‘Wij willen Bab op Throwback Thursday in het Sportpladijs’. Of zij komen weten we op 29 november. Dan is er de eerste show.

Kledij

Naast de culturele verschillen tussen volwassenen van vroeger en nu zijn er natuurlijk ook nog gelijkenissen. Het dilemma over wat ze op een avondje uit moeten aantrekken bijvoorbeeld.

De vestimentaire keuze voor Throwback Thursday is alleszins niet moeilijk. Kledingketen JBC bracht dit jaar een volwassenencollectie uit van Samson & Gert, zowel voor mannen als vrouwen. Onder andere kleedjes of T-shirts met legendarische zinnen als ‘Ik moest kloppen want de bel doet het niet!’ zijn te vinden in het gamma. Of beter gezegd, waren te vinden. Want de collectie is al bijna volledig uitverkocht. Enkel via de webshop zijn de items nog te koop. Volwassenen lopen storm voor een Samson & Gert T-shirt.

Het succes van de Samson & Gert-collectie doet denken aan de K3-jurkjes voor volwassenen. Die werden vorig jaar, ook door JBC, op de markt gebracht naar aanleiding van de overgang van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ K3. Zo’n K3-jurkje hangt zonder twijfel nog in veel kleerkasten. Want vorig jaar was er al een reden om het te dragen, tijdens de afscheidstour van K3. Op het einde van die tour was er zelfs een speciaal concert voor, jawel, volwassenen. In een uitverkochte Lotto Arena deden duizenden mensen samen de hippie shake.

Lievelingseten

De nostalgische gedachten van de volwassenen reiken echter verder dan enkel op muzikaal vlak. Ook in de literaire wereld zijn er weer kinderlijke invloeden. Al valt ‘literair’ met een serieuze korrel zout te nemen. Kleurboeken voor volwassenen bestonden al langer. Daar staan geen kleurplaten van Plop of Bob De Bouwer in, maar wel mandala’s of complexe tekeningen. “Ideaal om tot rust te komen”, zegt Selina Bosch, studente toegepaste psychologie. “De tekeningen zijn heel druk wat het echt moeilijk maakt.” Niet echt geschikt voor kinderen dus.

Vriendenboeken voor volwassenen daarentegen wel. Want die duiken sinds dit jaar ook meer en meer op. ‘Waarvan kennen we elkaar?’, ‘Wat is je lievelingseten?’ en ‘Waar heb je een hekel aan?’: volwassenen moeten niet langer wachten op het vriendenboekje van hun nichtje om op deze vragen te antwoorden. Het kan gewoon door zelf een vriendenboek te kopen. De kassierster in de boekhandel zal je heus niet raar bekijken wanneer je het op de toonbank legt. Waarschijnlijk heeft zij net tijdens haar pauze snake gespeeld op de Nokia 3310.

Die gsm uit 2000 is helemaal terug. Hij zit nu in een modern jasje met hippe kleuren en een kleurenscherm. Ook de Game Boy en de Tamagotchi maken dit jaar hun comeback. Net zoals Pokémon, die dit jaar door de Pokémon GO-app weer even heropleefde. 2017 heeft zichzelf gebombardeerd tot hét vintage-jaar van dit decennium.

Nostalgische honger

Wie het kind in zichzelf liever op een fysieke manier naar boven wil halen, komt eveneens aan zijn trekken.  Dat kan Melanie Geelen (23) bevestigen. Zij ging dit jaar naar een trampolinefestival in het Nederlandse Kerkrade. “Eerlijk gezegd voelde ik me een beetje oud omdat ik niet meer zoveel kon en durfde als vroeger. Maar het was alleszins wel een goede workout”, lacht Geelen. Ondertussen is die trampolinehype ook overgewaaid. In de Grendslandhallen in Hasselt opende vorige vrijdag Jumpsquare, het grootste trampolinepark van de Benelux. Er wordt gemikt op mensen van 10 tot 25 jaar. Een ideale manier om je weer kind te voelen, en dat op een sportieve manier.

Waar komt die nostalgische honger vandaan? Psychologe Leen Thijs lijkt het antwoord te kennen. “Dit heel sterke fenomeen zie je zelfs bij ‘oudere’ volwassenen. In de consumentenpsychologie noemen ze dat de ‘kracht van de nostalgie’. Een aantal producten wordt weer gemaakt, denk maar aan het Volkswagenbusje, de Nokia 3310 en Bambix-koekjes. De hang naar die goede oude tijd geeft veel mensen het gevoel meer grip te krijgen op het leven”, concludeert Thijs.

Dat er dit jaar dus veel nostalgische cadeautjes onder de kerstboom gaan liggen staat dus vast. Ook bol.com is mee op de kar gesprongen met enkele Facebook-posts.

Kijk dus zeker eerst eens op zolder voor je eindejaarsgeschenken gaat kopen. Wie weet ligt er nog wel een Furby of Tamagotchi onder het stof. Cadeaupapiertje eromheen en je hebt een van de hipste cadeaus van 2017.


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen op 28/11/2017

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 28/11/2017

vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie