Artificiële intelligentie (AI) is geen verre toekomst meer, maar een vaste waarde in het dagelijkse werk van vele ondernemers. Voor Niels Nys (27) uit Nijlen, de Vlaamse ondernemer achter ‘Go Nice E-commerce’ en ‘Go Nice Properties’, zijn AI-tools zoals ChatGPT en Gemini onmisbare bondgenoten. “ChatGPT is mijn digitale klankbord, Gemini mijn vastgoedassistent”, zegt hij. Samen maken ze zijn werk niet alleen efficiënter, maar ook creatiever.
Niels Nys kwam voor het eerst in aanraking met chatbots vanuit zijn ondernemerschap. “Op sociale media ben ik erg actief. Chatbots helpen me om mijn werk sneller en overzichtelijker te maken”, zegt Niels Nys. Inmiddels gebruikt hij ChatGPT bijna dagelijks voor zijn e-commerce activiteiten en coaching, terwijl Gemini hem ondersteunt bij zijn vastgoed en investeringen. “Gemini blinkt uit in diepgaand onderzoek en is perfect geïntegreerd met Google Drive. ChatGPT onthoudt eerdere gesprekken en past zich aan mijn manier van werken aan, wat enorm helpt”, legt hij uit.
Met Go Nice E-commerce verkoopt Nys natuurlijke supplementen via sociale media, denk aan gezonde koffie en producten voor huidverbetering. Daarnaast coacht hij binnen dit bedrijf mensen die met slechts één uur per dag een extra of voltijds inkomen willen opbouwen. In vastgoed loopt hij stage als makelaar met het oog om in de toekomst in projectontwikkeling en vastgoedaankoop- en verkoop te gaan.
Efficiëntie en creatieve inspiratie
Door zorgvuldig geformuleerde prompts (een tekst die je gebruikt om een AI-model aan te zetten tot het uitvoeren van een taak, bijvoorbeeld het creëren van een tekst, afbeeldingen of andere soorten media, red.) leert Niels Nys zijn chatbots wie hij is en hoe hij denkt. Zo vraagt hij ChatGPT bijvoorbeeld altijd te antwoorden als een sociale media-expert met een miljoenenimperium. “Die aanpak zorgt ervoor dat ik steeds output krijg die precies aansluit bij mijn stijl en doelen.”
“Kennis van het onderwerp is essentieel, anders levert AI vaak onbruikbare antwoorden op. Maar met de juiste input is het een krachtige partner”
Voor Niels Nys zijn chatbots meer dan hulpmiddelen: ze zijn digitale sparringpartners. “Ze besparen mij tijd, maar verrassen mij ook met creatieve ideeën”, vertelt hij. “Zo kreeg ik spontaan de slogan ‘Go Nice or Go Home’ van ChatGPT, terwijl ik er zelf niet eens om had gevraagd. Dat soort inspiratie maakt het werken met AI extra waardevol.”
Hij zet tools in voor uiteenlopende taken: het schrijven van businessplannen, eenvoudige verkoopgesprekken, weggeven van e-books tot het creëren van sociale media content. “Kennis van het onderwerp is essentieel, anders levert AI vaak onbruikbare antwoorden op. Maar met de juiste input is het een krachtige partner.”
Bewuste scheiding tussen bedrijven
Interessant is dat ondernemer Nys per bedrijf met een andere chatbot werkt. “Dat houdt mijn focus scherp en voorkomt verwarring. ChatGPT gebruik ik voor e-commerce en daarbij horende coaching, Gemini voor vastgoed en investeringen.” Ook selecteert hij bewust welke informatie hij deelt om het geheugen van de chatbots schoon te houden. “Persoonlijke vragen of irrelevante onderwerpen laat ik buiten beschouwing. Zo blijft de input betrouwbaar.”
Automatiseren met behoud van menselijkheid
Hoewel hij gelooft in automatisering, waakt Niels Nys ervoor dat AI het menselijke contact niet vervangt. “Niet alle taken kunnen geautomatiseerd worden. Belangrijke gesprekken, zoals het opbouwen van vertrouwen met nieuwe businesspartners, wil ik zelf blijven doen.” Hij benadrukt dat het persoonlijke gesprek onmisbaar blijft.
Nys kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, waar AI een nog grotere rol zal spelen. “Over vijf jaar zal mijn business dankzij automatisering er anders uitzien.” Hij denkt onder andere aan het automatiseren van eenvoudige verkoopgesprekken, de opstart van een klantaccount en het creëren van sociale media content. Vooral in e-commerce ziet hij grote kansen. “Klanten willen snel en makkelijk bestellen. Als AI dat overneemt, bespaart mij dat enorm veel tijd en mentale ruimte”, zegt hij.
Voor collega-ondernemers die met AI willen starten, heeft Niels Nys een duidelijke boodschap: “Behandel je chatbot als een medewerker. Train je chatbot, vertel wie je bent en wat je doet. Alleen dan krijg je echt relevante en persoonlijke output en haal je het maximale eruit.”