Heers © Wikimedia

Bewoners van de Limburgse gemeente Heers dreigen te verhuizen door een gebrek aan openbaar vervoer. Dat gebrek zorgt er voor dat het zo goed als onmogelijk is voor kinderen om op school te geraken. De gemeente wil er wat aan doen, maar dat lijkt niet zo makkelijk.

In Heers eist de problematiek van het openbaar vervoer zijn tol. Inwoners, waarvan vooral veel ouders, denken er zelfs aan te verhuizen omdat het zo niet langer kan. Er rijden in Heers amper bussen en wanneer ze komen, is het vaak te laat. Kinderen raken moeilijk op school. Het gemeentebestuur heeft al melding gemaakt van het probleem, maar vervoersmaatschappij De Lijn zou er maar weinig aan kunnen doen.

Ondertussen is er niet veel aan de situatie veranderd. Dezelfde problematiek speelt zich af in zowat heel Zuid-Limburg. “Wij volgen het als gemeente heel nauwlettend op en vragen ons altijd af welke zaken we kunnen aankaarten bij De Lijn”, vertelt burgemeester Kristof Pierard (VLDUMONT) die ook schepen van Mobiliteit is. “De Lijn moet functioneel economisch gaan denken en kan uiteraard geen extra bussen inschakelen voor enkele mensen.” Toekomstgericht zou het openbaar vervoer in Heers toch wat positieve aanpassingen krijgen. De inwoners zouden dan allemaal naar één punt kunnen reizen en vanaf daar zouden ze overal moeten kunnen geraken. “Dat zou een frequentie gaan hebben van ieder uur een bus. De situatie zou er volgend jaar dus al op vooruit gaan”, zegt Pierard.

Hoeveel lijnen er precies door Heers lopen, kan hij niet te zeggen. “Het is wel zo dat de lijnen hier heel schoolgericht lopen. Op dat gebied zijn ze heel functioneel, maar voor de rest eerder optioneel”, vertelt hij.

Toekomst voor de belbus

“De belbus is voor ons een heel belangrijke factor. Als we die niet hadden, zou het er pas dramatisch aan toe gaan”, legt de burgemeester uit. “De belbus kan mensen ergens heen brengen waar ze anders niet zouden geraken.” Extra belbussen zouden een mogelijke oplossing zijn voor het te kort aan gewone bussen, maar ook dat is afhankelijk van het budget van De Lijn.

Toch kreeg de gemeente een positief signaal. Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), maakte vorig jaar bekend dat er extra budget zal komen voor vervoer op maat. Ook Heers zal daarvan kunnen meegenieten. “In de toekomst zal het probleem dus wel langzaamaan verbeteren”, vertelt hij.

Fietspaden en -straten

“We zijn aan het bekijken of we fietsschoolstraten zouden kunnen aanleggen in de nabijheid van scholen. Ook de lange Opheersstraat willen we restaureren om een fietspad te integreren”, zegt Pierard. Heers wil zich hard inzetten voor het fietsbeleid en dat wordt ook erg gestimuleerd door Vlaanderen zelf. “De plannen werden eerst al eens getekend, maar die worden nu hertekend. Het doel is dat ze volgend jaar in werking treden, zodat de plannen in 2023 gerealiseerd kunnen worden.” Er is ook een verkeerscommissie die om de twee à drie maanden samen komt. Er zitten deskundigen in, maar ook gewoon mensen uit het dorp. “We vinden het belangrijk dat de inwoners ook kunnen zeggen hoe het kan verbeteren. Zij berijden de wegen immers dagelijks en zijn daardoor ook een expert,“ vertelt Pierard.“Bij de Vlaamse Overheid loopt ook nog een project voor de Steenweg waar de fiets voorrang krijgt op voertuigen. Dat project wordt volgend jaar gestart”, volgens de burgemeester.

Kritiek

Ex-burgemeester Gerald Kindermans (CD&V) heeft daar toch zijn twijfel over. “Het wordt ons al 25 jaar beloofd door de Vlaamse Overheid. Die weg is volledig in orde in Sint-Truiden, Gelinden en Gelmen, maar als je dan Heers binnenrijdt, is die weg al 50 tot 60 jaar niet meer aangepast. De weginfrastructuur is niet meer van deze tijd en de fiets- en voetpaden zijn verouderd. Er wordt al decennialang een renovatie beloofd.’”Volgens Kindermans wordt de gemeente dan ook stiefmoederlijk behandeld door de Vlaamse overheid. “Huidig burgemeester Pierard hoort dat niet graag, aangezien de bevoegde minister een partijgenoot van hem is. Hij wil het beeld ophangen dat alles wel in orde is. Wat ik alleszins kan vaststellen, is dat ik al 9 jaar uit het bestuur ben en dat er in die periode nog steeds niets veranderd is.”


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 13/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

 

 

vorige volgende