(PIDMAG) Senioren hebben weinig kansen om aan het werk te gaan. Toch zijn er manieren waarop ze hun ervaring kunnen delen met de volgende generatie. Anne Cnops (67) deed eind 2012 mee aan het project Zilverstage van de verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd. Zij bracht dertiger Jelle Van den Bergh en zijn collega’s wat marketingskills bij.

Zilverstage geeft gepensioneerden de kans om hun ervaring te delen met jonge bedrijven. Ongeveer 260 gepensioneerden schreven zich in. Daarvan werden er achttien geselecteerd om twee maanden stage te lopen bij een jong bedrijf. Veel van de senioren gaven het helaas al snel op, omdat het werk te zwaar bleek. Bij het internetbedrijf Wieni viel Anne zo goed in de smaak dat ze een deeltijds contract aangeboden kreeg.

Daarmee is ze één van de weinige kandidaten die de volledige stageperiode volhielden. Dit succes kan ze verklaren door het feit dat ze reeds ervaring had in het samenwerken met jongeren. “In de marketingsector werkte ik vaak met twintigers en dertigers. Ik vind dat senioren meer moeten proberen samen te werken met jongeren. Op een gegeven moment in je carrière wordt de kans toch groot dat je baas jonger is dan jij. Veel vijfenzestigplussers kunnen zich jammer genoeg niet aanpassen.”

Jong van geest

Ze koos bewust voor een bedrijf in de sector waarin ze veel ervaring heeft. Zelf heeft ze veertig jaar in de marketingsector gewerkt. Ze kwam terecht bij Wieni, een bedrijfje dat websites ontwerpt. “Ik had het ergste verwacht”, zegt bedrijfsleider Jelle Van den Bergh van Wieni. “Gelukkig klikte het meteen heel goed. Ze is jong van geest en heeft meer ervaring dan iedereen binnen het bedrijf bij elkaar. Ik zou het zo opnieuw doen”, zegt hij.

Wieni maakt websites voor onder andere evenementen, ngo’s en bedrijven. Annes taken bestonden er vooral uit het testen van de gebruiksvriendelijkheid van de websites en het analyseren van gegevens. Op een gegeven moment mocht ze ook mee beslissen over de inhoud. Maar dat ging haar iets moeilijker af. “Ze had geen technische ervaring, maar dat heeft ze ruimschoots goedgemaakt met haar advies. Op administratief vlak heeft ze ons veel bijgeleerd over hoe we de zaken moesten aanpakken”, aldus Van den Bergh. De stage beviel zo goed dat ze in 2013 deeltijds in dienst werd genomen.

Bezig blijven

Uiteindelijk moest ze bij Wieni vertrekken, omdat er niet meer genoeg te doen was. “Ik heb als afscheidscadeau enkele boeken meegekregen over werken met Google en Twitter, uit de reeks voor Dummies”, zegt Cnops lachend. Ze is volop op zoek naar de volgende uitdaging. Ondertussen houdt ze zich bezig met vrijwilligerswerk en volgt ze avondcursussen om bij te blijven.

© 2014 – StampMedia – Stef Vananderoye, foto: Jade Claessens
Dit artikel verscheen eerst in PIDMAG, het magazine van StampMedia – Jaargang 3 Nr. 7 p. 13


Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 11/05/2014