© Cyclis.be

Toen Joep Kempen zo’n acht jaar geleden het idee had fietsen te gaan leasen, geloofde niemand in zijn verhaal. Nu is zijn onderneming Team Cyclis genomineerd voor het KMO Dienstenbedrijf van het Jaar 2019. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Kempen. De komende jaren wil hij zijn idee internationaal uitrollen. Om het in wielertermen uit te drukken: Team Cyclis is klaar voor het World Tour niveau!

Wat moeten mensen doen als ze een fiets willen leasen bij jullie?
Joep Kempen: “We hebben een samenwerking met meer dan 850 lokale fietshandelaars in België en ondertussen ook enkele in Nederland en Frankrijk. Bij hen kopen we de fietsen op. Daar kun je een offerte vragen voor een fiets naar keuze, inclusief accessoires. Daarna stuur je die offerte naar Cyclis en zetten wij die om in een lease-offerte. Je krijgt naast de fiets ook een omniumverzekering, een op maat afgestemd onderhoudspakket en een pechverhelping via VDAB. Je hebt maar één aanspreekpunt in het hele proces, namelijk Cyclis. Daardoor kunnen wij je ontlasten van alle zorgen en een verhaal aanbieden aan bedrijven. Bovendien wordt de kost van de lease verrekend met het brutoloon. De werkgever heeft er met andere woorden geen kosten aan terwijl een werknemer tot bijna 45% bespaart tegenover een aankoop in de winkel.”

Hoe bent u op het idee gekomen?
Kempen: “Acht jaar geleden volgde ik een MBA (Master of Business Administration, red.) aan de Vlerick Business School. We moesten nadenken over een nieuw concept binnen een bestaande markt. Toen is het idee ontstaan om fietsen aan mensen aan te bieden op een financieel zo interessant mogelijke manier. Toen is het idee geboren om de leasekost te verrekenen met het brutoloon. De vennootschap hebben we vijf jaar geleden opgestart. De eerste twee jaar hebben we vooral geïnvesteerd in het creeëren van een markt die nog niet bestond. Iedereen lachte er mee. We moesten fietshandelaars sensibiliseren, want zij geloofden er nog niet in. Ook de fabrikanten moesten mee aan boord. Ze dachten eerst dat we het hele marktmodel zouden omgooien. Dat is bleek achteraf helemaal niet zo te zijn. Gelijktijdig kwam er ook een beweging rond flexibel verlonen op. Het is pas in het derde jaar dat we het systeem hebben kunnen uitbouwen zoals het nu is.”

Waar staan jullie op dit moment?
Joep Kempen: “Wij zijn enorm gegroeid. Eind 2017 hadden we ongeveer 1.200 fietsen. Eind 2018 zaten we aan 3.800 en op dit moment zitten we aan 8.400 fietsen. Het doel is om dit jaar af te kloppen op negenduizend exemplaren. We hebben onze omzetten en aantal fietsen altijd meer dan verdubbeld. Twee jaar geleden werkten we met drie medewerkers, het jaar daarna met zeven en nu zijn we met vijftien mensen om alles draaiende te houden.”

Hoe ziet u het bedrijf nog evolueren in de toekomst?
Joep Kempen: “In mijn businessplan heb ik opgenomen om er volgend jaar nog 8.500 fietsen bij te nemen, dus om opnieuw te verdubbelen. Het plezante aan ons systeem is dat veel bedrijven meerkeuzeplannen aan hun werknemers voorstellen en je die klanten dus blijft behouden. Bovendien stappen ze niet allemaal in één keer in. Ze maken elkaar enthousiast. Dus uit bestaande klanten haal je zowel meer omzet als nieuwe klanten. Het verhaal van fietsleasing leeft bij steeds meer mensen. We merken dat er op de werkvloer veel vraag naar is. Werknemers verwachten vandaag gewoon dat je een fiets kan leasen. Daarnaast kijken we ook naar verdere internationalisering. Een eerste proef hebben we nu met Volvo Trucks in Gent. Zij hebben in Zweden een grote fabriek en hebben ons gevraagd om daar fietsen te leasen. Eind november gaan we naar Zweden om met dealers te praten, te vertellen wie we zijn, wat we doen en hoe we het aanpakken. Zweden is ver, maar voor volgend jaar kijken we ook naar Nederland, Frankrijk en Duitsland. Tot onze klanten behoren internationale bedrijven,  zoals Deloitte, EY, of KPMG.”

Wat zou het betekenen mocht Cyclis de prijs van KMO Dienstenbedrijf van het Jaar 2019 winnen?
Joep Kempen: “We hebben nu de prijs gewonnen van KMO Dienstenbedrijf van het Jaar 2019 in Limburg. Dat zou een droom zijn. Het is gigantische marketing voor je bedrijf. Je wordt overal voorgesteld als ‘de winnaar van’. Dat zorgt voor extra verkoop maar ook voor een ‘sexy’ imago. Op die manier kan je misschien iets hogere profielen aanwerven. Niet dat we momenteel moeite hebben om mensen aan te werven.”

Wat onderscheidt Team Cyclis van de andere genomineerden?
Joep Kempen: “Ons startverhaal. Toen we vijf jaar geleden begonnen dacht iedereen dat het nooit zou werken. We hebben heel hard gewerkt om die markt te creëren. Met 8400 fietsen leveren wij een grote bijdrage aan het milieu. Je zou kunnen uitrekenen hoeveel benzine, diesel of CO2 we hebben uitgespaard. Hoeveel minder files er daardoor zijn, hoeveel auto’s we van de baan hebben gehaald en hoe gezonder die werknemers geworden zijn door de fiets te nemen. We zorgen ervoor dat mensen gezonder worden, dat het milieu beter wordt, er minder file is, minder brandstof verbruikt wordt en dat we er allemaal vrolijker en blijer van worden.”

Als u uw onderneming moet beschrijven aan de hand van een fiets: welk type zou dat dan zijn en waarom?
Joep Kempen: “Dan zou ik absoluut een tandem kiezen. Een hele grote, waar vijftien mensen op meerijden. Er is niks zo belangrijk in een goed en jong bedrijf als het juiste team met de juiste competenties bij elkaar te krijgen.”

vorige volgende